VYHRÁLI JSTE POBYT V LÁZNÍCH?
TZ 30.6.2020
Už jsme si pomalu zvykli na to, že způsobů, jak si prodejci získávají důvěru nepozorných spotřebitelů, je mnoho. Evergreenem je telefonické nabízení nejrůznějších produktů maskované za fiktivní průzkumy a nabízení lákavých výher. Na poradny SOS MaS, z.s. se poměrně pravidelně obracejí spotřebitelé, kteří se vidinou nějaké výhry nebo odměny nechali nalákat a zakoupili si předražené nebo nekvalitní produkty. Posléze však zjistili, že slibovaná výhra či odměna se za výhru jen vydává, ale ve skutečnosti je spíš danajským darem.
Naposledy se něco podobného přihodilo paní Evě. Eva celou situaci popisuje takto: „Volalo mi neznámé číslo a slečna nebo paní mi v rámci krátkého průzkumu položila několik otázek ohledně mého zdraví. Měla jsem zrovna čas a hlavně za zodpovězení otázek jsem měla být dána do slosování o lákavé ceny. Celé to vypadalo neškodně a tak jsem odpovídala.“
Tím však většinou celý příběh nekončí. Pár dní na to opět zazvoní telefon a příjemný ženský hlas spotřebiteli oznámí, že vyhrál pobyt ve slovenských lázních. Má to však jeden háček. Abyste výhru obdrželi, musíte si zakoupit určitý produkt. Často jsou tímto způsobem nabízeny například doplňky stravy. Spotřebitel omámen „výhrou“ se již vidí v bazénu s léčivou vodou a ztrácí potřebnou obezřetnost. Paní Eva také neodolala a zakoupila si kloubní výživu za 1500,- Kč. Ve srovnání s cenou pobytu v lázních se jí cena za preparát nezdála ani moc vysoká. Operátorka slíbila, že po obdržení balíčku dostane také veškeré informace o vyhraném pobytu.
Až po zaplacení jsou spotřebiteli doručeny další instrukce k pobytu, ve kterých ti pečlivější a s lepším zrakem zjistí, že ubytování v hotelu pro dvě osoby na dvě noci mají sice zdarma, ale to je asi to jediné. Aby spotřebitelé mohli poukaz využít, musí si uhradit nejen cestu, ale mají současně povinnost dokoupit si také stravu ve formě plné penze a na každý den procedury a to vše dle ceníku hotelu, který rozhodně za levný ani středně levný označit nelze.
Co může taková nabídka spotřebiteli skutečně přinést?
Pobyt v lázních se zdá jako velmi lákavá nabídka, ale většina takových podezřele výhodných nabídek v sobě skrývá háček. V tomto případě získáte sice zaplacené ubytování, ale jídlo a další náklady jako již zmíněné lázeňské procedury v povinném počtu si hradíte sami. Pokud si to spotřebitel dobře spočítá, zpravidla zjistí, že se mu vysněný pobyt velmi prodraží, a ve finále se tak o žádnou skutečnou výhru nejedná. Dokonce ve srovnání s jinými nepodmíněnými nabídkami hotelů, tato „výhoda“ nemůže být označena ani za slevu. Většina spotřebitelů se nakonec stejně rozhodne poukaz nevyužít a jediné co z celé transakce spotřebiteli nakonec zbude je předražená kupní smlouva na doplňky stravy, které třeba ani nepotřebuje nebo si je mohl levněji zakoupit v lékárně.
Může jít i o nekalou praktiku
SOS MaS, z.s. upozorňuje, že vytváření klamného dojmu, že spotřebitel již vyhrál nebo vyhraje, popřípadě že vyhraje, pokud bude jednat určitým způsobem, cenu nebo jinou obdobnou výhodu, ačkoli ve skutečnosti žádná taková cena ani obdobná výhoda neexistuje nebo pro získání ceny nebo jiné obdobné výhody musí spotřebitel vynaložit finanční prostředky nebo mu vznikají výdaje, je klasickou nekalou praktikou, jejíž používání je zákonem o ochraně spotřebitele zakázáno.
Obchodníci zkrátka nesmějí spotřebitelům slibovat výhry, dárky a jiné bonusy k nákupu „zdarma“ a teprve později zákazníkovi sdělit, že je obdrží pouze tehdy, pokud si od nich zakoupí další zboží nebo službu.
Jak se bránit?
Domnívat se, že když nám někdo zavolá a něco nám nabízí, jde mu především o naše dobro je opravdu naivní. Vždy je lepší být obezřetný a všímavý.
Nejúčinnějším způsobem, jak se bránit je nezvedat cizí telefonní čísla. Pokud tak činíte, doporučujeme spoléhat se na vlastní rozum a než uzavřete smlouvu, předem si ověřte všechny informace. V dnešní elektronické době je poměrně jednoduché si na internetu vyhledat zkušenosti ostatních spotřebitelů s konkrétní společností, produktem či službou.
Pokud přece jen podlehnete takové neodolatelné nabídce na dálku a následně si to rozmyslíte, rychle od smlouvy písemně odstupte. Od smlouvy uzavřené po telefonu, tzv. na dálku lze totiž odstoupit bez uvedení důvodu a bez sankce a to do 14 dnů od jejího uzavření, v případě kupní smlouvy pak do 14 dnů od doručení zakoupeného zboží.
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého, Ústeckého kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.
Sídlo :
Přemyslovců 50, 709 00 OSTRAVA
Tel./fax : 596 111 252, 606 832 280
E-mail: ostrava@sos-msk.cz
Poradní dny :
Ostrava : Po: 13 – 17 hodin, Út: 14 – 17 hodin, Čt: 9 – 12 hodin, tel. 596 111 252
Bohumín : Čt 13.00 – 16.00 hodin, každý čtvrtek v měsíci, tel. 605 801 362, 723 692 166
Český Těšín : St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 558 712 695, 723 692 166
Frenštát p.R. : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 556 833 270
Bruntál : St: 11.30 – 15.30 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel.554 706 276, 723 692 166
Nový Jičín : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 556 768 309, 607 398 511
Opava : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 553 756 601
Frýdek–Místek : St: 12 – 16 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 723 692 166
Olomouc: Pá: 12 – 16 hodin – každý první a třetí pátek v měsíci, tel. 773 901 773
Hranice: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 581 828 560-1, 773 901 773
Zábřeh: Čt: 13.30 – 16.00 hodin – každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 773 901 773
Přerov : ÚT: 12 – 16 hodin – každé úterý v měsíci a 2.,3. a 4. pátek 9.00-12.00 hodin, tel. 773 901 773
Jeseník: St: 13 – 16 – každý druhý čtvrtek v měsíci, tel. 773 901 773
Kroměříž: St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 573 321 307, 773 901 773
Uherské Hradiště: St.13 – 17 hodin každou třetí středu v měsíci, tel.572 525 655,773 901 773
Rožnov p.R.: Čt.13 – 17 hodin, každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 571 661 111, 607 398 511
Valašské Meziříčí: Po: 13.–17 hodin – každé první pondělí v měsíci, tel.571 674 516, 773 901 773
Břeclav: Čt: 11 – 15 hodin – každý první čtvrtek v měsíci, tel. 519 311 111, 773 901 773
Brno: Po: 10 – 14 hodin – každé první a třetí pondělí v měsíci, tel. 606 130 894, 608 722 582
Pardubice: Čt.: 12 – 16 hodin – každý třetí čtvrtek v měsíci, tel.773 901 773, 466 335 630
Choceň: St: 12. – 16 hodin, – každou první středu v měsíci, tel. 606 382 280, 773 901 773
Liberec: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel.607 922 405
Děčín: Út: 13 – 17 hodin – každé čtvrté úterý v měsíci, tel. 607 922 405, 773 772 683
Praha: konzultace po předcházející telefonické objednávce, tel. 606 382 280
Zdroj: redakce SOS MaS, z.s.