Prevence a pomoc seniorům.

596 111 252

Projekt realizovaný Sdružením obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s.

SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ MORAVY A SLEZSKA, z.s. RADÍ –

OBCHODNÍ PODMÍNKY O E-SHOPU PROZRADÍ HODNĚ, BOHUŽEL JEN MÁLOKDO JE ČTE

Tisková zpráva ze dne 30.7.2021

Online nákupy jsou stále oblíbenějším způsobem nakupování. V posledních letech zažívá rozmach především v souvislosti s pandemií koronaviru. Snaha o minimální kontakt mezi lidmi odstartovala učiněný boom e-shopů.  Nákupy na dálku totiž mají své nesporné výhody jako pohodlný nákup s minimálním kontaktem bez tlačenic, větší výběr zboží, úspora času, ale také i úspora peněz. Bohužel ne vždy při nich spotřebitelé zažívají pouze pozitivní zkušenosti. Stále totiž stoupá počet internetových obchodů, ze kterých se zakoupeného zboží či služeb nikdy nedočkáme. Jinde se objeví problém až při vrácení zboží v zákonné lhůtě či při jeho reklamaci.

Zkušenosti z naší poradny:

S tím jak roste objem nákupů na dálku, tak se v našich poradnách častěji setkáváme také s negativními zkušenostmi spotřebitelů s tímto druhem nákupu. Spotřebitelé hrozící rizika při nákupech na internetu často podceňují, přitom ve většině případů by pozorný spotřebitel dokázal riziko podle určitých ukazatelů rozpoznat. Musel by se však kromě výběru samotného zboží, pečlivěji zaměřit také na výběr e-shopu, u něhož objednávku učiní.

Jen během minulého týdne se na naši on-line a telefonickou poradnu obrátili nezávisle na sobě čtyři spotřebitelé s velice podobným dotazem. Na internetu si všichni čtyři objednali pěkně vypadající zboží za velmi příznivou cenu. Zboží klasicky vložili do košíku a zaplatili za něj předem na účet podnikatele. Dvěma spotřebitelkám byla doručena zpráva, že zboží bude doručeno ve výrazně delší lhůtě, než podle prezentace očekávaly a tak pro ně nákup vzhledem k termínu doručení ztratil smysl. Dalším dvěma zboží sice po určité době dorazilo, ale nebyli spokojeni s jeho kvalitou. A tak se každý jeden z nich rozhodl uplatnit své právo na odstoupení od smlouvy uzavřené na dálku bez udání důvodu do 14 dnů, o čemž prodejce písemně informovali.

Dále už všechny případy probíhaly stejně. Překvapený spotřebitel se od provozovatele stránek dozvěděl, že potvrzením objednávky souhlasil s tím, že po jejím uhrazení ji již zrušit nepůjde. Provozovatel stránek sdělil, že od smlouvy odstoupit nelze, jelikož již zboží bylo objednáno u zahraničního prodejce a těm, co již zboží obdrželi, bylo sděleno, že sice mohou zboží vrátit skutečnému prodejci, ale musí jej odeslat na adresu v zahraničí. Spotřebitelé byli odkázáni na obchodní podmínky, kde se teprve dočetli, že provozovatel e-shopu není prodávajícím, ale ve skutečnosti podniká tak, že obchod pouze zprostředkovává a objednávky, které přes stránky jeho e-shopu spotřebitel učiní, pouze „přeobjedná“ u různých dalších, spotřebiteli v době objednání neznámých, prodejců v Číně a to jménem spotřebitele a na jeho účet.

Své odpovědnosti za průběh celé transakce se podobně podnikající provozovatelé e-shopů navíc snaží zprostit řadou různých ujednání, které stanoví, že neodpovídají za jakost zboží, jeho kvalitu nebo soulad s Evropskými normami, reklamaci je potřeba uplatňovat u dodavatele (zpravidla v Číně, což se vzhledem k vysokým přepravním nákladům zpravidla vůbec nevyplatí). Zboží bývá dodáno bez českého návodu apod.

Spotřebitel toto vše nemá šanci z vizuální podoby e-shopu ani podle procesu objednávání rozpoznat a očekává tak stejnou míru odpovědnosti jako při nákupu v jiných e-shopech. Přestože obchodní podmínky nesmí obsahovat zakázaná či pro spotřebitele překvapivá ujednání a takováto spotřebitele v konečném důsledku nezavazují, může nás jejich přečtení před uzavřením smlouvy uchránit před budoucími problémy. Pokud by si spotřebitelé před zaškrtnutím tlačítka souhlasu s obchodními podmínkami tyto podmínky otevřeli, pak by patrně nikdy objednávku a peníze neodeslali.

Nyní jsou spotřebitelé před rozhodnutím, zda svůj spor s provozovatelem e-shopu povedou dál, podají podnět České obchodní inspekci nebo využijí možnosti řešit spotřebitelský spor mimosoudně za asistence ČOI. Pokud však provozovatel e-shopu nebude přístupný mimosoudní dohodě a tak jim patrně nezbyde než se svého nároku domáhat soudní cestou, či zboží vrátit dodavateli do zahraničí s nejistým výsledkem.

Obchodní podmínky se opravdu vyplatí rozkliknout než odešlete objednávku

Na první pohled se e-shopy, s nimiž mohou spotřebitele následně čekat problémy, od těch ostatních příliš neliší. Mnohdy se tváří velmi seriózně. Dobře vypadající stránky se spoustou obrázků lze dnes vytvořit poměrně snadno. Dokonce ani správná Čeština nezaručuje, že vše proběhne podle Vašich přestav, i „česky psané webové stránky“ může provozovat zahraniční subjekt.

Čím víc informací se budete snažit o e-shopu zjistit, tím více eliminujete případné riziko spojené s problematickým nákupem.

Které indicie nám mohou napovědět, zda je e-shop skutečně seriózní?

  • Údaje o provozovateli. Pečlivě kontrolujte údaje o provozovateli. Za velmi nedůvěryhodné se považuje to, pokud obchodník ve svých kontaktech nezveřejňuje oficiální název, adresu sídla a IČO. Tento údaj přitom totiž musí na svém webu uvádět ze zákona. Přestože by vám bylo zboží doručeno, při chybějící identifikaci prodejce, nebudete mít kam vadné zboží vrátit, případně kde uplatnit reklamaci. Spoléhat se potom můžete pouze na komunikaci prostřednictvím emailu (je-li uveden), nebo ještě hůř prostřednictvím interaktivního formuláře.
  • Obchodní podmínky. Na stránkách e-shopu rovněž nesmí chybět obchodní podmínky, informace o dopravě, platbě a postupu při případném vrácení zboží nebo reklamaci. Obchodní podmínky e-shopů často vykazují řadu chyb a protiprávních ujednání, výjimkou nejsou zmatené obchodní podmínky, mnohokrát okopírované odjinud. Pokud s některým ustanovením obchodních podmínek nesouhlasíte, raději se poohlédněte po jiném prodejci.
  • Příliš nízké ceny, nebo prodej sortimentu, který už není v prodeji. Nízká cena za módní a značkové zboží je vždy podezřelá. Raději v tom případě nevolte platbu předem, je lepší připlatit si za dobírku. Pečlivě si e-shop prověřte i pokud tuto možnost platby vůbec nenabízí!
  • Recenze zákazníků. Existují servery, které sbírají recenze zákazníků. Tyto užitečné informace vám mohou pomoci ověřit důvěryhodnost e-shopu. U nedávno založených e-shopů, bez dostatečného počtu recenzí zákazníků, buďte obezřetní. Pokud má e-shop větší množství negativních recencí, pak raději nespoléhejte na to, že Vám se nic podobného nepřihodí.
  • U neověřeného e-shopu raději zvolte platbu na dobírku.

Česká obchodní inspekce průběžně aktualizuje na svých stránkách seznam rizikových e-shopů. Zde si můžete pokusit daný e-shop prověřit. Téměř každý den na něm přibývají další adresy. Tento seznam tak nikdy nebude úplně kompletní.

 

Kontakt:

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého, Ústeckého kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.

Sídlo :

Přemyslovců 50, 709 00 OSTRAVA
Tel./fax : 596 111 252, 606 832 280
E-mail: ostrava@sos-msk.cz

Poradní dny :

Ostrava: tel. Po: 11 – 16 hodin, út: 11 – 16 hodin, čt: 9 – 12 hodin, tel. 596111252, 606 382 280

Bohumín: Každý Čt: 13 – 16 hodin, tel. 723 692 166
Český Těšín: St: 11 – 15 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 602722584
Frenštát p. R.: St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 607398511
Bruntál: St: 11.30 – 15.30 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 605 801 362
Nový Jičín: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 607398511
Opava: St: 11 – 15 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 602722584
Frýdek–Místek: St: 11 – 15 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 723692166

Olomouc: Pá: 8.30 – 11.30 hodin – každý první a třetí pátek v měsíci, tel. 605801362
Hranice: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 607398511
Zábřeh: Čt: 12.30 – 15.30 hodin – každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 602722584
Přerov: Út: 12 – 16 hodin – každé 2. a 4. úterý v měsíci a 2. a 4. pátek 9.00-12.00 hodin (po předchozím tel. objednání tel. 723692166)

Kroměříž: St: 11 – 15 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 602722584
Uherské Hradiště: St.11 – 15 hodin každou třetí středu v měsíci, tel. 602722584
Rožnov p.R.: Čt.12 – 16 hodin, každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 607398511
Valašské Meziříčí: Po: 12.–16 hodin – každé první pondělí v měsíci, tel. 607398511

Pardubice: Čt.: 12 – 16 hodin – každý třetí čtvrtek v měsíci, tel. 608722582
Choceň: St: 12. – 16 hodin, – každou první středu v měsíci, tel. 606382280

Brno: Po: 10 – 14 hodin – každé první a třetí pondělí v měsíci, tel. 606382280, 606130894
Břeclav: Čt: 10 – 14.30 hodin – každý první čtvrtek v měsíci, tel. 606382280
Liberec: St: 12 – 16 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel.607922405
Děčín: Út: 12 – 16 hodin – každé čtvrté úterý v měsíci, tel. 607922405, 773772683

Praha: konzultace po předcházející telefonické objednávce, tel. 606 382 280

Zdroj: redakce SOS MaS, z.s.