Prevence a pomoc seniorům.

596 111 252

Projekt realizovaný Sdružením obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s.

SOS MaS, z.s. – NEVĚŘTE FALEŠNÝM VÝHRÁM

Tisková zpráva ze dne 7.6. 2018

Také se vám stalo, že jste v poštovní schránce nalezli obálku s dopisem, který Vás informoval o statisícové výhře? Právě takové dopisy slibující neuvěřitelné výhry stále chodí zejména starším spotřebitelům. Firmy tímto způsobem oslovují zejména zákazníky, kteří si od nich v minulosti již někdy něco objednali, například na základě reklamy v magazínech, z katalogu apod. Vypadá to velmi jednoduše a lákavě. Dopis mimo jiné oznamuje, že si postačí pouze objednat zboží z přiloženého katalogu a výhra je vaše. „Po potvrzení objednávkového kupónu a kupónu přijetí 1. ceny připíšeme ve prospěch Vašeho účtu 300 tisíc Korun.“ V jiném dopise spotřebitelům se zase píše: „Pokud Vám přišly tyto dokumenty, stačí pouze, aby Vaše odpověď přišla v požadovaných lhůtách, a získáte poukázku na 1. cenu ve výši jeden a půl milionů Korun.“ Nešetří se slovy jako „zaručeno“, „ověřeno“, „garantovaný šek“, „doklad pro výplatu“ apod. Jméno adresáta je neustále uváděno ve spojitosti s vyplacením výhry. V lidech po obdržení takového dopisu začne postupně narůstat pocit nervozity. Po několikerém pročtení sugestivního dopisu dospějí někteří k rozhodnutí, nenechat údajnou výhru propadnout. Výherní kupón je však zpravidla spojen s objednávkovým formulářem, jehož odeslání je klíčem k výhře!

Trik může spočívat také v tom, že ve formuláři je již jeden z produktů předvyplněný. Vidina „zaručené“ výhry je pro řadu lidí natolik lákavá, že neodolají a z přiloženého katalogu si tedy zboží objednají. Marně pak čekají na výhru, přijde jim pouze objednané zboží. Zklamání je pak o to větší, když zjistí, že místo peněz na účtu mají doma předražené zboží, které původně ani nechtěli či nepotřebovali. Může se jednat o „zázračné pilulky na hubnutí, krémy na vrásky či další předražené doplňky stravy“.

Nenechte se nachytat statisícovou výhrou za nákup zboží

SOS MaS, z.s.apeluje na spotřebitele, aby se nenechali na podobné dopisy nachytat. Měli by být obezřetní ke všem podezřelým zásilkám slibujícím zaručené výhry podmíněné nákupem. S podobnými praktikami se spotřebitelé potýkají již řadu let a vypadá to, že to jen tak neskončí i přes nemalé pokuty od České obchodní inspekce, udělené dotčeným firmám. Z pohledu zákona se totiž jedná o zakázanou agresivní obchodní praktiku, kterou se neseriózní prodejci snaží manipulovat se spotřebiteli a donutit je k uzavření kupní smlouvy, kterou by za jiných okolností neuzavřeli.

Falešné výhry je potřeba odlišovat od seriózních spotřebitelských soutěží, které sice také mohou ovlivnit chování spotřebitelů, ale u nichž je spotřebitel dopředu srozumitelně seznámen se všemi podmínkami soutěže a ví, že jeho případná výhra v soutěži není jistá a závisí na náhodě.

Zakázanou je naopak praktika, kdy prodejce vytváří u spotřebitele klamný dojem, že spotřebitel již vyhrál nebo vyhraje, popřípadě že vyhraje cenu nebo jinou výhru, pokud bude jednat určitým způsobem, ačkoli ve skutečnosti žádná taková cena ani obdobná výhra neexistuje nebo pro získání ceny nebo jiné obdobné výhry musí spotřebitel vynaložit finanční prostředky nebo mu vznikají výdaje.“

Spotřebitelé by měli vzít rozum do hrsti, zvážit všechny okolnosti a konkrétní produkt si vždy raději kupovat kvůli němu samotnému, nikoliv kvůli slibované výhře.

Kontakt:

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz
Marcela Reichelová, předsedkyně, ,
reichelova@sos-msk.cz, tel. 602 722 584

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého, Ústeckého kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.

Sídlo :

Přemyslovců 50, 709 00 OSTRAVA
Tel./fax : 596 111 252, 606 832 280
E-mail: ostrava@sos-msk.cz

Poradní dny :

Ostrava : Po: 13 – 17 hodin, Út: 14 – 17 hodin, Čt: 9 – 12 hodin, tel. 596 111 252
Bohumín : Čt: 14 – 16 hodin, každý druhý a čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 605 801 362, 723 692 166
Český Těšín : St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 558 712 695, 723 692 166
Frenštát p.R. : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 556 833 270
Bruntál : St: 11.30 – 15.30 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel.554 706 276, 723 692 166
Nový Jičín : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 556 768 309
Opava : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 553 756 601
Frýdek–Místek : St: 12 – 16 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 723 692 166
Olomouc: Pá: 12 – 16 hodin – každý první pátek v měsíci, tel. 773 901 773
Hranice: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 581 828 560-1
Zábřeh: Čt: 13.30 – 16.00 hodin – každý třetí čtvrtek v měsíci, tel. 773 901 773
Přerov : ÚT: 12 – 16 hodin – každé úterý v měsíci a 2.,3. a 4. pátek 9.00-12.00 hodin, tel. 773 901 773
Jeseník: St: 13 – 16 – každý druhý čtvrtek v měsíci, tel. 773 901 773
Kroměříž: St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 573 321 307, 773 901 773
Uherské Hradiště: St.13 – 17 hodin každou třetí středu v měsíci, tel.572 525 655,773 901 773
Rožnov p.R.: Čt.13 – 17 hodin, každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 571 661 111, 607 398 511
Valašské Meziříčí: Po: 13.–17 hodin – každé první pondělí v měsíci, tel.571 674 516
Břeclav: Čt: 12 – 16 hodin – každý první čtvrtek v měsící, tel. 519 311 111, 773 901 773
Pardubice: Čt.: 12 – 16 hodin – každý třetí čtvrtek v měsíci, tel.773 901 773, 466 335 630
Choceň: St: 12. – 16 hodin, – každou první středu v měsíci, tel. 606 382 280
Liberec: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel.607 922 405
Děčín: Út: 13 – 17 hodin – každé čtvrté úterý v měsíci, tel. 607 922 405, 773 772 683
Praha: konzultace po předcházející telefonické objednávce, tel. 606 382 280

E-mail pro spotřebitelské dotazy poradna@sos-msk.cz