Prevence a pomoc seniorům.

596 111 252

Projekt realizovaný Sdružením obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s.

VÝHODU VOLÁNÍ ZDARMA DO VLASTNÍ SITĚ NEBO SMS V RÁMCI SÍTĚ VAŠEHO OPERÁTORA PŘI VOLÁNÍ A SMSKOVÁNÍ ZE ZAHRANIČÍ NEVYUŽIJETE!

 Tisková zpráva ze dne 31.7.2017                                   

„Roaming končí!“ „Od léta 2017 voláme v zahraničí jako doma.“ slyšíme od počátku léta ze všech médií. „Voláte, SMSkujete a datujete bez roamingových příplatků. Zkrátka za ceny jako doma.“ Hlásá reklama na webových stránkách operátora.V rámci zóny EU voláte, posíláte SMS i surfujete po internetu jako byste byli v ČR.“ dočtete se v reklamě na roamingový tarif.

Řada lidí, kteří již dovolenou absolvovali, tak mohla konečně v červnu a červenci plně využívat všech výhod, tzv. nařízení o roamingu. Cílem tohoto Nařízení je zrušení příplatků k cenám za roamingové služby v rámci EU, Norska, Islandu a Lichtenštejnska. Poskytovatelé roamingu podle něj nesmějí účtovat cenu za regulované roamingové služby, která převyšuje cenu, která by byla účtována zákazníkům za využívání takových služeb doma.

Spotřebitelé tak o dovolené volali, smskovali a surfovali na internetu jako by byli doma, a možná ještě víc, protože chtěli být ve spojení se svými blízkými v ČR. Pak začala chodit první vyúčtování od operátorů za telefonní služby, a ne všichni v něm však našli to, co očekávali.

Na poradnu SOS MaS, z. s. se obrátila slečna Kamila, která strávila svou dovelenou na jednom z Řeckých ostrovů. Protože byla čerstvě zamilovaná, a její milý zůstal v ČR, přála si s ním být ve spojení alespoň prostřednictvím SMS a během týdenní dovolené mu zaslala bezmála 1000 sms zpráv a každý den si také alespoň jednou zavolali. Protože Petr má stejného operátora, a doma si přeci píší a volají v rámci tarifu zdarma, nijak se neomezovala ani v zahraničí. Pak však přišlo vyúčtování, a s ním šok. Všechny SMS i provolané minuty byly operátorem vyúčtovány. Jak je to možné?

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. spotřebitele upozorňuje, že tak jednoduché, jako v titulcích v úvodu, to s roamingem není. Některé tarify se totiž při volání a smskování ze zahraničí chovají trochu jinak, než doma (v ČR).Které to jsou? Jsou to ty, které obsahují bezplatná volání a sms zprávy pouze do vlastní sítě konkrétního operátora. Tuto cenovou strategii obsahuje celá řada levnějších tarifů. Často tyto tarify využívají mladí lidé nebo senioři. Jeden z nich měla i slečna Kamila.

Lidé telefonující v roamingu ze zemí EU opravdu mohou využívat datových služeb, posílat SMS zprávy a volat domů nebo do jiných členských států za stejné ceny jako v domovské zemi, a to za předpokladu, že této výhody nebudou zneužívat„Co je však potřeba si uvědomit je to, že tzv. „domácí cenou“, ze které se při vyúčtování vychází, je sice cena za volání v rámci ČR, ale cena za volání do sítě jiného operátora“ upozorňuje Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s.

Pokud tedy např. v ČR bezplatně voláte pouze v síti O2, a do jiných sítí za poplatek, poté co vyjedete do zahraničí, bude volání mezi čísly v síti O2 zpoplatněno stejně jako volání mezi číslem O2 a číslem z jiné sítě. Spotřebitelům proto doporučujeme, ideálně si již před cestou ověřit, kolik bude stát minuta hovoru či sms z cílové destinace, tak aby tomu mohli případně přizpůsobit čerpání těchto služeb během dovolené, a nebyli rozčarováni následným vyúčtováním.

Jak se chovají jednotlivé tarify?

  • Pokud máte některý z neomezených tarifů, využíváte minuty, SMS i data do všech sítí v EU stejně jako doma (nezaplatíte tedy nic navíc),
  • pokud máte, tarif s volnými jednotkami (volné minuty, sms), budete je v zahraničí čerpat stejně jako doma. Po jejich vyčerpání zaplatíte za minutu volání nebo SMS stejně jako v ČR. Doporučujeme si průběžně kontrolovat stav čerpání volných minut,
  • pokud máte tarif s volnými jednotkami nebo s neomezeným voláním pouze do vlastní sítě, pak u všech operátorů platí, že balíček minut a sms do „vlastní“ sítě Vašeho operátora v EU čerpat nelze! Platí se jako za minutu volání a sms mimo vlastní síť!

Kontakt:

Marcela Reichelová, předsedkyně
reichelova@sos-msk.cz, tel. 602 722 584

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Pardubického, Libereckého, Ústeckého kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.

Poradní dny :

Ostrava : Po: 13 – 17 hodin, Út: 14 – 17 hodin, Čt: 9 – 12 hodin, tel. 596 111 252
Bohumín : Čt: 14 – 16 hodin, každý druhý a čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 605 801 362, 723 692 166
Český Těšín : St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 558 712 695, 723 692 166
Frenštát p.R. : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 556 833 270
Bruntál : St: 11.30 – 15.30 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel.554 706 276, 723 692 166
Nový Jičín : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 556 768 309
Opava : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 553 756 601
Frýdek–Místek : St: 12 – 16 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 723 692 166
Olomouc: Pá: 12 – 16 hodin – každý první pátek v měsíci, tel. 773 901 773
Hranice: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 581 828 560-1, 773 901 773
Přerov : St: 12 – 16 hodin – každé úterý v měsíci, tel. 773 901 773
Jeseník: St: 13 – 17 – každý druhý čtvrtek v měsíci, tel. 773 901 773
Kroměříž: St: 13 – 16 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 573 321 307,  773 901 773
Otrokovice: St: 13 – 17 hodin –po předcházející tel. dohodě, tel. 773 901 773
Uherské Hradiště: St.13 – 17 hodin každou třetí středu v měsíci, tel.572 525 655, 773 901 773
Rožnov p.R.: Čt.12 – 16 hodin, každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 571 661 111, 607 398 511
Valašské Meziříčí: Po: 13.–17 hodin – každé první pondělí v měsíci, tel.571 674 516, 773 901 773
Pardubice: Čt: 12 – 16 hodin – každý třetí čtvrtek v měsíci, tel.773 901 773, 466 335 630
Choceň: St: 12 – 16 hodin, – každou první středu v měsíci, tel. 606 382 280
Liberec: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel.607 921 290
Děčín: Út: 13 – 17 hodin – každé čtvrté úterý v měsíci, tel. 607 922 405, 773 772 683
Praha: konzultace po předcházející telefonické objednávce, tel. 606 382 280

E-mail pro spotřebitelské dotazy poradna@sos-msk.cz

Zdroj: SOS MaS, z.s.

Logo_Small