Prevence a pomoc seniorům.

596 111 252

Projekt realizovaný Sdružením obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s.

 SOS MaS, z.s. – DOVOLENÁ NA SPLÁTKY


Tisková zpráva ze dne 29.6. 2018

Léto je tady a tak většina z nás řeší kam vyrazit na dovolenou. Každý druhý Čech by se rád vydal do zahraničí, k moři za sluncem, do nějakého příjemného přímořského letoviska, odpočinout si od strastí všedního dne. Rádi byste také v létě relaxovali pod palmami, ale chybí vám v rozpočtu dostatek finančních prostředků a stojíte před rozhodnutím, zda si na dovolenou vypůjčit? 

 Půjčka na dovolenou? Raději ne!
Zájemce o luxusní dovolenou od úvěru mnohdy neodradí ani výrazné zatížení domácího rozpočtu a následné hrozící problémy se splátkami úvěru. Kvůli týdnu u moře si mohou připravit i roky problémů s exekutory. Ano i tak může dopadnout ten, kdo si na dovolenou vezme úvěr, který později nedokáže splácet. Přestože některé reklamy v televizi k takovému jednání spotřebitele přímo vybízejí, jsou úvěry na dovolenou ukázkovým příkladem nezodpovědného zadlužování, před kterým stále dokola varují odborníci na osobní finance.

Jedním ze základních pravidel zodpovědného zacházení s rodinnými financemi totiž je:
„Nepůjčuj si na to, co ti bude sloužit kratší dobu, než je délka splácení takové půjčky!“
Z dovolené se člověk za týden dva vrátí, ale splácet půjčku na ni budete určitě minimálně řadu měsíců.

Mnozí namítnou, že život na dluh se dnes považuje za běžnou věc. Ano, některým půjčkám se vyhnout nelze, například úvěru na bydlení. V ostatních případech je vždy potřeba si další zadlužování důkladně rozmyslet. A vysněnou dovolenou je vždy lepší si koupit z vlastních ušetřených peněz. Navíc existuje i nespočet krásných a zajímavých cenově dostupných variant, jak si užít volné dny i s nízkým rozpočtem. Vždyť krásnou dovolenou můžete zažít i v tuzemsku, nebo v levnějších destinacích, na které si ani nemusíte půjčovat.

Odůvodnitelná by pak mohla být taková půjčka, např. v situaci, kdy trpím velkou nemocností v práci a např. pobyt v lázních mi pomůže mou absenci v práci snížit nebo pomůže s rychlejší rekonvalescencí po úraze a dřívější navrácení do pracovního procesu.

Na co si dát pozor?
Jestliže se tedy svého „týdne u moře“ nechcete za žádnou cenu vzdát, snažte se alespoň minimalizovat možná rizika. Je třeba si uvědomit, že půjčka na dovolenou je úvěrový produkt jako každý jiný. Nejprve si pečlivě spočítejte, jaké jsou vaše finanční možnosti a kolik peněz budete moci měsíčně splácet, aby to neohrozilo chod Vaší domácnosti. Částka, kterou jeden člověk splácí zcela bez problémů, může být pro jiného začátkem dluhové spirály. Dobře také zvažte, kde a na jak dlouho se zaúvěrujete.

 Kde si lidé půjčují?
Pokud se rozhodnete si půjčit přímo v některé bankovní či nebankovní instituci vždy vybírejte tu, která je certifikovaná u České národní banky (to si můžete ověřit přímo na stránkách www.cnb.cz). Před podpisem jakékoliv úvěrové smlouvy si vždy pečlivě prostudujte podmínky konkrétní nabídky. Kromě výše měsíční splátky a úroku se zaměřte také např. na tzv. RPSN.

Celková nákladovost úvěru (RPSN) zahrnuje kromě úrokové sazby například i poplatek za vyřízení, nebo čerpání úvěru, poplatek za správu úvěrového účtu, pojištění atd. Podrobně si projděte také sankční podmínky při nedodržení smlouvy.

Pokud Vám v žádné bankovní či nebankovní úvěrové instituci půjčit nechtějí, patrně to má pádný důvod a další zadlužování a zejména na takovou věc jako je dovolená, je pro Vás obrovským rizikem.

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s. důrazně varuje spotřebitele před půjčováním peněz prostřednictvím pochybných inzerátů na internetu.

Lidé nezřídka zkouší oslovit také vlastní rodinné příslušníky či přátele. Půjčky mezi blízkými se mohou jevit jako velmi vhodné pro krátkodobé nouzové pokrytí některých výdajů. Přestože je zde obecně větší ochota k půjčování i na straně věřitelů a zpravidla také výhodnější podmínky, obě strany by neměly nezapomínat na rizika, které sebou takové půjčování vždy nese. Velká část takových půjček totiž není nikdy splacena. Tím nejhorším, co se pak může stát, je ztráta přátel či vážné ohrožení vztahů v rodině. Ne nadarmo se říká, že dobré účty dělají dobré přátele. Bedlivě tedy zvažte, zda Vám takové riziko za pár dní dovolené stojí.

Kontakt:

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz

Marcela Reichelová, předsedkyně,                                                              ,
reichelova@sos-msk.cz, tel. 602 722 584

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého, Ústeckého kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.

Sídlo :

Přemyslovců 50, 709 00 OSTRAVA
Tel./fax : 596 111 252, 606 832 280
E-mail: ostrava@sos-msk.cz

Poradní dny :

Ostrava : Po: 13 – 17 hodin, Út: 14 – 17 hodin, Čt: 9 – 12 hodin, tel. 596 111 252
Bohumín : Čt: 14 – 16 hodin, každý druhý a čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 605 801 362, 723 692 166
Český Těšín : St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 558 712 695, 723 692 166
Frenštát p.R. : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 556 833 270
Bruntál : St: 11.30 – 15.30 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel.554 706 276, 723 692 166
Nový Jičín : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 556 768 309
Opava : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 553 756 601
Frýdek–Místek : St: 12 – 16 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 723 692 166
Olomouc: Pá: 12 – 16 hodin – každý první pátek v měsíci, tel. 773 901 773
Hranice: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 581 828 560-1
Zábřeh: Čt: 13.30 – 16.00 hodin – každý třetí čtvrtek v měsíci, tel. 773 901 773
Přerov : ÚT: 12 – 16 hodin – každé úterý v měsíci a 2.,3. a 4. pátek 9.00-12.00 hodin, tel. 773 901 773
Jeseník: St: 13 – 16 – každý druhý čtvrtek v měsíci, tel. 773 901 773
Kroměříž: St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 573 321 307, 773 901 773
Uherské Hradiště: St.13 – 17 hodin každou třetí středu v měsíci, tel.572 525 655,773 901 773
Rožnov p.R.: Čt.13 – 17 hodin, každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 571 661 111, 607 398 511
Valašské Meziříčí: Po: 13.–17 hodin – každé první pondělí v měsíci, tel.571 674 516
Břeclav: Čt: 12 – 16 hodin – každý první čtvrtek v měsící, tel. 519 311 111, 773 901 773
Pardubice: Čt.: 12 – 16 hodin – každý třetí čtvrtek v měsíci, tel.773 901 773, 466 335 630
Choceň: St: 12. – 16 hodin, – každou první středu v měsíci, tel. 606 382 280
Liberec: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel.607 922 405
Děčín: Út: 13 – 17 hodin – každé čtvrté úterý v měsíci, tel. 607 922 405, 773 772 683
Praha: konzultace po předcházející telefonické objednávce, tel. 606 382 280

E-mail pro spotřebitelské dotazy poradna@sos-msk.cz