Prevence a pomoc seniorům.

596 111 252

Projekt realizovaný Sdružením obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s.

SOS MaS, z.s. – KDY MŮŽEME BEZ UDÁNÍ DŮVODU ODSTOUPIT OD SMLOUVY

 Tisková zpráva ze dne 15.6. 2018

 V dnešní době je velice jednoduché pořídit si prakticky jakoukoliv věc. Lákadel je všude kolem nás spousty, v supermarketech, velkých nákupních galeriích… Reklama je všude… Nakupujeme jednodušeji než dřív, protože nemusíme nakupovat jen v kamenných obchodech, ale v době internetu stále více lidí využívá možnost nakupovat tzv. na dálku. Je to nejen jednodušší ale také pohodlnější. V klidu domova si každý vybere z nepřeberného množství obchodů i věcí, to po čem touží. Víme však, jaký je rozdíl v nákupu na dálku oproti tomu v kamenném obchodě? Jak se ukazuje na častých dotazech v našich poradnách, nemají v tom doposud spotřebitelé docela jasno. Udělejme si v tom, tedy trochu pořádek.

Pokud jsme s výběrem a nákupem zboží spokojeni, je vše v pořádku. Ovšem co dělat, když si zboží přineseme domů a zjistíme, že jsme tzv.“ trefili kozla“, tedy, že tak dlouho jsme si v obchodě vybírali, až jsme přebrali? V některých případech řešení nabízí občanský zákoník, v jiných případech musíme spoléhat na dobrou vůli obchodníků.

Při nákupu na dálku, např. na internetu, v tom není žádný problém, protože až na jisté výjimky (jako např. u zboží upraveného dle přání kupujícího, knih, CD apod.) má spotřebitel právo odstoupit od kupní smlouvy bez udání důvodu a bez jakékoliv sankce do 14 dnů od převzetí zboží.

Zde by neměl nastat problém, jen je potřeba zboží vrátit spolu s odstoupením od kupní smlouvy zpět obchodníkovi. Ten je povinen vrátit nejen cenu, kterou jste za zboží zaplatili, ale i náklady na poštovné a balné, které nám původně naúčtoval. Náklady na vrácení však již nese zpravidla spotřebitel. Prodávající na vrácení odpovídající částky má ze zákona také 14 dnů.

Pozor doba na rozmyšlenou (14 dnů) je určena pouze na vyzkoušení zboží, nikoliv však k tomu, abychom zboží běžně používali. Je tomu tak proto, že jsme svůj výběr učinili pouhým pohledem na obrazovku a nemohli si tak zboží vyzkoušet ani řádně prohlédnout. Pokud byste vraceli zboží poškozené, pak by Vám vrácená částka mohla být snížena.

Zcela jiná situace však nastává při nákupu v kamenných obchodech. A tady často narážíme na mylnou domněnku spotřebitelů, že lze do 14 dnů odstoupit i v tomto případě.

Tak jako v případě paní Evy, která si koupila v obchodě s galanterií kabelku v barvě, která se jí hodila k botám na svatbu její dcery. Až doma zjistila, že barva sice červená je, ale bohužel v jiném odstínu červené a oba odstíny se nyní spolu jak se říká „bijí“. V dobré víře, že přece do 14 dnů od převzetí zboží má právo od smlouvy odstoupit, se paní Eva vydala do prodejny druhý den znovu a dožadovala se vrácení peněz. Jaké bylo její překvapení, když zjistila, že prodávající má zcela jiný názor a toto odmítl. Obrátila se na nás s dotazem, kdo má pravdu, zda obchodník nebo ona. A nebyla zdaleka sama. S podobnými dotazy se naši pracovníci setkávají prakticky denně.

A zde jsme u jádra problému, dle zákona má pravdu obchodník. A to z toho důvodu, že nákup byl učiněn, jak se říká v „kamenné prodejně“ (prodejna nemusí být nutně postavena z kamene), zkrátka za fyzické přítomnosti kupujícího i prodávajícího. Spotřebitelka si mohla zboží vyzkoušet, prohlédnout a pak teprve zboží zaplatit. Že barvu bot neporovnala s barvou kabelky, již bohužel v očích prodávajícího nehraje žádnou roli. Špatný výběr nemůže být důvodem k odstoupení, tím může být pouze vada výrobku.

„V zákoně nenajdeme oporu pro náš požadavek na vrácení zboží, které zakoupíme na prodejně, a nemůžeme tak ani žádat vrácení peněz. Taková práva nám přísluší pouze v případě vadného plnění.

Samozřejmě existují obchody, kde svým zákazníkům vyjdou vstříc a nabízí různě dlouhou lhůtu na rozmyšlení (např. 30 dní na výměnu v případě špatného výběru nebo při zakoupení dárku pro někoho jiného). O tomto však je spotřebitel většinou informován dopředu na dokladu o zaplacení, popř. informací na prodejně. Prodávající si pro tyto případy může stanovit vlastní podmínky pro vrácení, nebo může i místo vrácení peněz nabídnout výměnu za jiné zboží, či vrátit částku v podobě voucheru na další nákup. Nelze se toho však domáhat, neboť je na dobré vůli obchodníka, zda takovou možnost spotřebiteli nabídne a výrobek bez vady vezme zpět.

Buďte proto obezřetní a pamatujte, že existují rozdíly mezi nákupy na dálku a v kamenných obchodech!!!

Kontakt:

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz

 Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého, Ústeckého kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.

 Sídlo :

Přemyslovců 50, 709 00 OSTRAVA
Tel./fax : 596 111 252, 606 832 280
E-mail: ostrava@sos-msk.cz

Poradní dny :

Ostrava : Po: 13 – 17 hodin, Út: 14 – 17 hodin, Čt: 9 – 12 hodin, tel. 596 111 252
Bohumín : Čt: 14 – 16 hodin, každý druhý a čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 605 801 362, 723 692 166
Český Těšín : St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 558 712 695, 723 692 166
Frenštát p.R. : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 556 833 270
Bruntál : St: 11.30 – 15.30 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel.554 706 276, 723 692 166
Nový Jičín : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 556 768 309
Opava : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 553 756 601
Frýdek–Místek : St: 12 – 16 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 723 692 166
Olomouc: Pá: 12 – 16 hodin – každý první pátek v měsíci, tel. 773 901 773
Hranice: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 581 828 560-1
Zábřeh: Čt: 13.30 – 16.00 hodin – každý třetí čtvrtek v měsíci, tel. 773 901 773
Přerov : ÚT: 12 – 16 hodin – každé úterý v měsíci a 2.,3. a 4. pátek 9.00-12.00 hodin, tel. 773 901 773
Jeseník: St: 13 – 16 – každý druhý čtvrtek v měsíci, tel. 773 901 773
Kroměříž: St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 573 321 307, 773 901 773
Uherské Hradiště: St.13 – 17 hodin každou třetí středu v měsíci, tel.572 525 655,773 901 773
Rožnov p.R.: Čt.13 – 17 hodin, každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 571 661 111, 607 398 511
Valašské Meziříčí: Po: 13.–17 hodin – každé první pondělí v měsíci, tel.571 674 516
Břeclav: Čt: 12 – 16 hodin – každý první čtvrtek v měsící, tel. 519 311 111, 773 901 773
Pardubice: Čt.: 12 – 16 hodin – každý třetí čtvrtek v měsíci, tel.773 901 773, 466 335 630
Choceň: St: 12. – 16 hodin, – každou první středu v měsíci, tel. 606 382 280
Liberec: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel.607 922 405
Děčín: Út: 13 – 17 hodin – každé čtvrté úterý v měsíci, tel. 607 922 405, 773 772 683
Praha: konzultace po předcházející telefonické objednávce, tel. 606 382 280

E-mail pro spotřebitelské dotazy poradna@sos-msk.cz