Prevence a pomoc seniorům.

596 111 252

Projekt realizovaný Sdružením obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s.

STARÁ ZNÁMÁ LEGENDA O VRÁCENÍ PŘEPLATKU…

Senioři byli okradeni neznámými pachateli. 

Pachatelé podvodů si seniory vybírají účelově jako své oběti, neboť senior je pro ně velice snadná „kořist“. Starší člověk bývá velmi často osamělý, sociálně izolovaný, bez kontaktu s okolním světem, velmi důvěřivý a přátelský. 

Byl první listopadový den odpoledne… V době mezi 13. a 14. hodinou vstoupili svévolně dva neznámí pachatelé, žena a muž, do neuzamčeného rodinného domu v Čisté, kde oznámili seniorů pod známou ohranou legendou, že jim jdou vrátit přeplatek za elektrickou energii. Nejspíš působila dvojice podvodníků důvěryhodně, když jako rádoby „odborníci“ chtěli vidět elektroměr a bojler. Po „kontrole“ stavu měřičů staršímu páru sdělili, že ušetřili a vrátí jim nějakou částku s tím, že potřebují rozměnit. Seniorka šla pro peníze, v ruce nesla dvě dvoutisícovky a dvě dvoustovky, jenže jeden z pachatelů jí bankovky vytrhl z ruky a oba z místa utekli.

Podle popisu by se mělo jednat o muže tmavší pleti, menší zavalitější postavy a na hlavě měl mít červenou čepici. Ženu se poškozeným nepodařilo nijak popsat. Údajně měli přijet menším vozidlem zn. Renault, světle zelené barvy s pardubickou registrační značkou „E“.

Případ policisté prošetřují pro podezření ze spáchání trestných činů krádeže a porušování domovní svobody. Trestní zákoník pamatuje na takové jednání trestem odnětí svobody až na dvě léta.

Policisté opětovně varují starší občany před podobnými případy. Zároveň upozorňujeme, že pracovníci energetiky nikdy nevybírají peníze v hotovosti. Lidé by neměli zapomínat, že pracovníci mají za povinnost se prokázat platným služebním průkazem. Jeho pravost si mohou lidé ověřit na zákaznické lince společnosti. 

Prosíme všechny starší občany o zvýšenou opatrnost. V případě, že vás navštíví podvodník pod obdobnou záminkou, ihned celou věc oznamte na linku 158.

Podvodníci ke své činnosti využívají různé legendy:

  1. Vrácení přeplatku za elektřinu, vodu…
  2. Řemeslníci nabízející služby
  3. Pracovníci pojišťoven, elektráren… nabízející nové smlouvy
  4. Lékaři
  5. Podomní prodejci (deky, nádobí, potraviny)
  6. Montéři, revizoři elektřiny, vody, plynu
  7. Kominíci
  8. Pracovníci úřadů a organizací
  9. Příbuzní v nouzi, legenda „vnuk“
  10. Osoby v krizi vyžadující pomoc
  11. Falešný kriminalista, policista

Zde nabízíme několik základních rad, jak se nestát obětí protiprávního jednání:

  1. Nikoho nepouštějte do domu ani bytu!
  2. Nikdy neotevírejte dveře, nevíte-li jistě, kdo je za nimi!
  3. Při požadavku na finanční pomoc pro rodinné příslušníky (i telefonickou formou) vždy ověřujte jejich pravost přímo u rodinných příslušníků, kteří se mají dle požadavku nacházet v tísni!
  4. Nechte si vždy prokázat totožnost osoby, průkaz firmy a telefonicky ověřte, zda jejich pracovník má vykonávat danou práci u Vás. (Osobu, ale v žádném případě nevpouštějte domů!).
  5. Nikdy nepodepisujte žádné smlouvy a jiné dokumenty, nechte si čas na rozmyšlenou a poraďte se s důvěryhodnou osobou (dobrý známý, soused, člen rodiny, lékař, ošetřovatelka apod.).
  6. Osobu s legendou přeplatků hned odmítněte, přeplatky se nikdy nevyřizují touto formou! Kontaktujte policii.
  7. Pořiďte si kukátko, které Vám umožní dobře si návštěvníka prohlédnout!
  8. Instalujte si na dveře bezpečnostní řetízek, který udrží dveře jen pootevřené a některé věci tak můžete vyřídit bezpečněji!
  9. Nepodléhejte lákavé vidině snadného zbohatnutí (např. výhry v loterii) a výhodných koupí – v naprosté většině jde o podvod!
  10. Udržujte dobré vztahy se sousedy v domě – napište si jejich telefonní čísla, v případě potřeby bývá jejich pomoc nejrychlejší!

Zdroj: policie.cz