PŘI PŘENESENÍ ČÍSLA NELZE ÚČTOVAT CENU ZA CELÉ OBDOBÍ
Ne vždy zákon o elektronických komunikacích nabízí jednoznačné řešení při posuzování některých účastnických sporů. V takových případech ČTÚ postupuje v rámci zásad poctivého obchodního styku vyplývajících ze soukromoprávních předpisů, především z občanského zákoníku, a zohledňuje kontext celé situace, jakož i obecné právní zásady.
Jednou ze stěžejních kompetencí ČTÚ je rozhodování účastnických sporů. Ne vždy zákon o elektronických komunikacích nabízí při posuzování těchto sporů jednoznačné řešení. V praxi logicky dochází i k případům, kdy se nelze bez dalšího opřít o vybraná zákonná ustanovení, a je potřeba zohledňovat kontext celé situace, jakož i obecné právní zásady. Takovým případem je ku‑ příkladu otázka fakturace paušálních služeb v případě, dojde-li k přenosu telefonního čísla zákazníka k jinému poskytovateli služeb elektronických komunikací v průběhu zúčtovacího období. Vzhledem k tomu, že zákon o elektronických komunikacích, ani žádný jiný právní předpis, jímž je ČTÚ při své činnosti vázán, výslovně nestanovuje postup, jakým mají
poskytovatelé fakturovat služby v případě, kdy dojde k přenosu telefonního čísla zákazníka k jinému poskytovateli služeb elektronických komunikací, tj. zda účtovat tuto službu za celé zúčtovací období či poměrně vzhledem k datu přenosu telefonního čísla, ČTÚ tuto otázku v rámci své rozhodovací praxe konstantně posuzuje z hlediska zásad poctivého obchodního styku vyplývajících ze soukromoprávních předpisů, především z občanského zákoníku, jenž zakazuje ujednání odporující dobrým mravům a zá‑ roveň ukládá každému povinnost jednat v právním styku poctivě.
Skutečnost, že by odcházející zákazník byl nucen uhradit paušální částku za období, v němž již ne‑ mohl poskytovanou službu fakticky využívat, a která ani již nemohla být poskytována z důvodu přenosu telefonního čísla k jinému poskytovateli, nelze, s ohledem na výše uvedená pravidla, považovat za po‑ stup zohledňující zájmy zákazníka, obzvláště za situace, kdy již v daném období je tento zákazník povinen hradit rovněž služby poskytované přejímajícím poskytovatelem.
ČTÚ proto z uvedených důvodů považuje za neplatná taková smluv‑ ní ujednání, podle nichž by byl operátor oprávněn účtovat zákazníkovi při přenesení čísla v průběhu zúčtovacího období cenu služeb za celé toto období.
„ČTÚ POVAŽUJE ZA NEPLATNÁ TAKOVÁ SMLUVNÍ UJEDNÁNÍ, PODLE NICHŽ BY BYL OPERÁTOR OPRÁVNĚN ÚČTOVAT PŘI PŘENESENÍ ČÍSLA V PRŮBĚHU ZÚČTOVACÍHO OBDOBÍ CENU SLUŽEB ZA CELÉ TOTO OBDOBÍ.“
Zdroj: ČTÚ