Práva spotřebitelů vstupují do digitální éry: 507 milionů občanů může od dnešního dne využívat jejich výhod
Dobrá zpráva pro více než 507 milionů evropských spotřebitelů: nový právní předpis EU od 13. června posílil jejich práva v celé Evropské unii. Nová směrnice o právech spotřebitelů, která nyní vstupuje v platnost, posiluje práva spotřebitelů při nákupu kdekoli a kdykoli v Evropě – jak on-line, tak v kamenných obchodech. Také podnikům přinesou tato nová pravidla výhody, jelikož vytvářejí všude stejné podmínky pro podnikání a obchodníkům snižují náklady při nabízení produktů a služeb spotřebitelům v zahraničí. Podle nových pravidel mají například spotřebitelé v celé EU 14 dnů na to, aby si svůj nákup mohli rozmyslet a odstoupit od smlouvy na nákup on-line či mimo obchodní prostory (kdy prodejce navštíví zákazníka doma) – oproti předchozímu minimu 7 dnů. Nová pravidla také zakazují příplatky za použití kreditních karet a speciálních telefonních linek i předem zaškrtnutá políčka na dodatečné platby u internetových transakcí (například při nákupu letenek on-line). Aby tato nová pravidla byla uplatňována jednotně v celé EU a spotřebitelé jich mohli využívat bez ohledu na to, ve kterém členském státě se nacházejí, zveřejňuje Evropská komise rovněž pokyny pro vnitrostátní orgány, které zahrnují i nezávazný vzor základních informací pro spotřebitele, které by měly být uvedeny u digitálních produktů.
„Evropa dnes skoncovala s odíráním spotřebitelů na internetu. Ode dneška může každý spotřebitel v Evropské unii vymáhat svá práva v rámci směrnice o právech spotřebitelů, což znamená: už žádná předem zaškrtnutá políčka při nákupu letenek, žádné dodatečné poplatky za platbu kreditní kartou na internetu a konec obchodníkům, kteří Vám tvrdí, že zboží zakoupené přes internet nemůžete vrátit,“ uvedla místopředsedkyně Komise Viviane Redingová, komisařka EU pro spravedlnost. „Jednotný trh potřebuje sebevědomé spotřebitele. Upevnit sebedůvěru spotřebitelů a dát jim hlavní slovo je tím nejlevnějším stimulačním opatřením, jaké může Evropa zavést. Evropská komise bude nyní přísně kontrolovat, zda členské státy dodržují dohodnuté zásady, tedy zda správně provádějí pravidla a přiznávají spotřebitelům práva, která jim náleží.“
Nová směrnice o právech spotřebitelů harmonizuje právní předpisy jednotlivých států na ochranu spotřebitelů v několika významných oblastech, jako jsou nezbytné informace před zakoupením zboží a služeb a právo spotřebitelů zrušit nákup provedený přes internet. Větší míra harmonizace znamená, že spotřebitelé nyní mohou využívat stejných práv bez ohledu na to, kde v EU nakupují. Obchodníkům také přináší jednodušší, předvídatelnější pravidla a větší motivaci k rozšíření svého působení za hranice.