Prevence a pomoc seniorům.

596 111 252

Projekt realizovaný Sdružením obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s.

Před praktikami podomních obchodníků s energiemi varujeme poměrně často. Přesto se stále nedaří jejich nekalé praktiky vymýtit. S čím přišli nyní?

Podomní prodejci ve službách alternativních dodavatelů energií do domácností při lovu na nové smlouvy neváhají lidem mezi dveřmi bez mrknutí oka lživě namlouvat, že jednají jménem státu a vlády. Deník Právo na to upozornili jeho čtenáři. Energetický regulační úřad (ERÚ) ročně eviduje tisíce stížností.

„V prosinci zazvonil u mých dveří muž, který se představil jako Vít K., agent společnosti X Energie. Tvrdil, že z podnětu vlády a Energetického regulačního úřadu se sjednocuje dodavatel energií a že moji stávající dodavatelé Pražská energetická a Pražská plynárenská jsou s tím srozuměni, a tedy ať podepíši jejich smlouvu,“ napsal Právu čtenář z Prahy.

Podle něho podomní prodavač tvrdil, že již dříve měl odběratelům předem přijít poštou informační dopis z oficiálních míst. Žádný pochopitelně nepřišel. „Ten člověk mi do očí říkal, že firma X Energie sloučí služby těchto dvou dodavatelů, a prý se tak ušetří na agendě. Sliboval úsporu až 15 procent ročně,“ vzpomíná čtenář.

Tento odběratel byl na rozdíl od mnohých důvěřivých seniorů mnohem opatrnější. Vše si ověřil. „Jedná se pouze o trik. Energetický regulační úřad, Pražská plynárenská ani Pražská energetická o ničem takovém nevědí. Jelikož zákazníci už na běžné marketingové triky neslyší, nezdráhá se alternativní dodavatel energií při prodeji zaštiťovat jménem státních úřadů a cizích firem,“ uzavřel čtenář.

A má pravdu, jak Právu potvrdil nejen ERÚ, ale vyplývá to také z četných diskusí obdobně rozhořčených lidí na internetu.

Oznamte to policii

ERÚ ročně vyřizuje osm tisíc stížností. Zatímco v roce 2011 ERÚ registroval 2500 stížností od spotřebitelů, v roce 2013 jich už bylo přes 8200. Navíc ještě dalších několik tisíc vyřeší bez zaevidování, pouze vysvětlením situace nebo radou.

„Konkrétně společnosti X Energie se týká zhruba osm procent všech podání, podnětů a stížností, tedy zhruba 600 ročně,“ upřesnil mluvčí ERÚ Jiří Chvojka. Potvrdil, že úřad eviduje více obdobných případů, kdy se podomní prodejci vydávali za pracovníky ERÚ.

„Jedná se o podvod, který by měl řešit živnostenský úřad nebo radnice a který by zákazníci měli ihned nahlásit na policii. Firmy se většinou brání tím, že si najaly specializovanou agenturu, s níž rozvážou po našem upozornění smlouvu,“ zdůraznil Chvojka z ERÚ.

Správní řízení se vlečou

Přesně v tomto duchu zní i vyjádření X Energie. „Jednání externího prodejce, popsané v podnětu, by se dalo označit jistě jako porušení našeho etického kodexu,“ sdělil Právu mluvčí X Energie Petr Podzimek.

„Nepochybně bychom s tímto prodejcem ukončili spolupráci. V žádném případě nesmí zákazníka uvést v omyl či mu poskytovat nepravdivé a zavádějící informace,“ dodal Podzimek.

„Závažnější případy řešíme ve správním řízení, kdy obchodníci využívají vesměs všech zákonných prostředků, jak celý proces prodloužit, někdy tak správní řízení trvají rok. Kromě toho provádíme kontroly, kterých bylo jen za loňský rok přes 400. Uložili jsme 262 pokut a nákladů řízení za více než jedenáct miliónů korun,“ konstatoval Chvojka.

Zároveň však dodal, že „není v kompetenci ani moci ERÚ kontrolovat všech pět miliónů přípojných míst po celé republice.

Jindřich Ginter, Právo