Prevence a pomoc seniorům.

596 111 252

Projekt realizovaný Sdružením obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s.

Ministerstvo dopravy spustilo začátkem ledna internetový projekt Kontrola tachometrů, na kterém si mohou kupci ojetých automobilů ověřit, zda současný počet najetých kilometrů, odpovídá předchozím technickým kontrolám. Stoprocentní ale systém není. Kromě chyb v zápisu systém třeba neodhalí, jestli u novějších aut nedošlo ke stočení tachometru před první technickou kontrolou.

Kupování ojetých vozů bylo vždy loterií. Jedním z viditelných ukazatelů opotřebení vozu by mělo být číslo na tachometru, které řekne, kolik kilometrů už automobil najezdil. S tím se zároveň pojí praktiky šizení. Nižší kilometry totiž zvýší cenu vozidla. Jednoduchému podvodu se stáčením tachometrů se snaží zabránit nový webový projekt ministerstva dopravy na stránkách kontrolatachometru.cz.

Program shromažďuje data z technických kontrol všech vozů v Česku. Případní kupci si zde před nákupem mohou ověřit, jestli při předchozích kontrolách nebyl stav tachometru vyšší. „Zadají dva údaje z velkého technického průkazu, tedy VIN kód a číslo protokolu poslední technické prohlídky,“ uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Číslo technické prohlídky je poslední položkou, kterou tvoří rok, měsíc a koncové číslo protokolu. VIN kód je umístěn na rubu průkazu.


Nedostatky systému – závažné i omylné

Nápad ale má své limity. Nejviditelnější je, že totiž neexistuje žádná mezinárodní databáze, z níž by systém mohl čerpat informace o vozech, které jsou do České republiky přiváženy ze zahraničí. Kupující si tak nemůže u těchto aut ověřit, kolik měla najeto, než se dostala do tuzemských autobazarů. „Tam je kámen úrazu – ty dovozy. Tenhle program je dobrý při autech kupovaných v České republice,“ potvrzuje poradce při nákupu ojetin Jiří Beneš.

Druhá věc je, že data zahrnutá v internetové databázi projektu sahají do roku 2006, starší údaje tam nejsou. Nicméně větší problém může být s novějšími auty, u kterých by se dost najezdilo třeba ve firmě. Do prodeje by šlo ještě před první technickou kontrolou, takže by případné stočení tachometru nebylo nápadné a systém to nepozná.

Redaktoři České televize při testování systému objevili třeba i vůz Škoda Fabia z roku 2001, u kterého možná k podvodu došlo, u třetí kontroly se totiž počet najetých kilometrů místo zvýšení o deset tisíc snížil. A to by mohlo kupujícímu napovědět, že něco není v pořádku. Byť v případě jiných může systém naznačit, že došlo k chybě při technické kontrole, jejíž pracovníci např. jednou napsali u vozidla VW Passat z roku 1993 o celých sto tisíc nižší hodnotu, ale u dalších kontrol byl vývoj v počtu kilometrů kontinuální s dřívějškem.

Pokročí boj proti stáčení tachometrů?

Kupující se pro jistotu mohou obrátit na profesionální placené služby poradenství, ale odborníci považují tento nástroj za nápomocný alespoň pro část řidičů a jeho význam by mohl ještě vzrůst.

Ministerstvo dopravy třeba už v dubnu mluvilo o možnosti, že by stáčení tachometrů nebo nabízení takové služby navíc spadalo do kategorie trestného činu, ale legislativní realizaci posunulo podle ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka to, že problém je rozsáhlý a dlouhodobý a zákonné opatření tomu musí odpovídat.

Zdroj: ceskatelevize.cz