Prevence a pomoc seniorům.

596 111 252

Projekt realizovaný Sdružením obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s.

OKRÁDAL A PODVÁDĚL SENIORY

Působil po celé republice, nejčastěji na jižní Moravě. 

Na začátku prosince zadrželi brněnští kriminalisté pětapadesátiletého recidivistu z Brna. Muž se živil tím, že okrádal či podváděl seniory. Pod smyšlenými legendami z nich vylákal peníze, naštěstí šlo o částky ve výši maximálně 2 tisíce korun. Od začátku roku má na svědomí celkem 72 případů se škodou téměř 80 tisíc korun. Jen u zlomku z nich ho senioři nepustili přes práh a uchránili se tak  nepříjemností.  Když byl v létě pro první část skutků obviněn, při výslechu slíbil, že se pokusí škodu splácet a trestné činnosti zanechá. Protože ale podobné případy plnily policejní databáze i nadále, sklapla klec znovu. Tentokrát už putoval nenapravitelný recidivista rovnou do vazby. Čelí obvinění z podvodu, krádeže, porušování domovní svobody a maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání (trestnou činnost páchal i v Praze, kde měl uložen zákaz pobytu). Protože se části případů dopustil v nouzovém stavu, hrozí mu až osmiletý pobyt za mřížemi.

PREVENCE PODVODŮ

   Pachatelé podvodů si seniory vybírají účelově jako své oběti neboť senior je pro něj velice snadná „kořist“. Senior bývá velmi často osamělý, sociálně izolovaný, bez kontaktu s okolním světem, velmi důvěřivý a přátelský. Proto uvítá „příležitost“ si s někým popovídat. Senior se stává snadnou obětí i proto, že mívá zpomalené reakce, bývá méně pohyblivý nebo zcela nepohyblivý.

  • Podvodníci ke své činnosti využívají různé legendy:
  • Vrácení přeplatku za elektřinu, vodu…
  • Řemeslníci nabízející služby
  • Pracovníci pojišťoven, elektráren… nabízející nové smlouvy
  • Lékaři
  • Podomní prodejci (deky, nádobí, potraviny)
  • Montéři, revizoři elektřiny, vody, plynu
  • Kominíci
  • Pracovníci úřadů a organizací
  • Příbuzní v nouzi, legenda „vnuk“
  • Osoby v krizi vyžadující pomoc
  • Falešný kriminalista, policista

V současné době se stále častěji objevuje legenda s pracovním názvem „vnuk“. Podvodníci používají výmluvu na rodinného příslušníka v nouzi, nejčastěji právě vnuka. Podvodník zavolá seniorům a vydává se za vnuka nebo jiného rodinného příslušníka s tím, že je v nouzi, měl nějakou nehodu a nutně potřebuje finanční výpomoc. Údajný vnuk se samozřejmě nemůže z nejrůznějších důvodů pro peníze dostavit osobně, proto posílá svého „kamaráda“. Bohužel není vyjímkou, že důvěřivý senior v obavě o svého rodinného příslušníka peníze cizímu člověku dá.

Zde nabízíme několik základních rad, jak se nestát obětí protiprávního jednání:

  • Nikoho nepouštějte do domu ani bytu!
  • Nikdy neotevírejte dveře, nevíte-li  jistě, kdo je za nimi!
  • Při požadavku na finanční pomoc pro rodinné příslušníky (i telefonickou formou) vždy ověřujte jejich pravost přímo u rodinných příslušníků, kteří se mají dle požadavku nacházet v tísni!
  • Nechte si vždy prokázat totožnost osoby, průkaz firmy a telefonicky ověřte, zda jejich pracovník má vykonávat danou práci u Vás. (Osobu, ale v žádném případě nevpouštějte domů!).
  • Nikdy nepodepisujte žádné smlouvy a jiné dokumenty, nechte si čas na rozmyšlenou a poraďte se s důvěryhodnou osobou (dobrý známý, soused, člen rodiny, lékař, ošetřovatelka apod.).
  • Osobu s legendou přeplatků hned odmítněte, přeplatky se nikdy nevyřizují touto formou! Kontaktujte policii.
  • Pořiďte si kukátko, které Vám umožní dobře si návštěvníka prohlédnout!
  • Instalujte si na dveře bezpečnostní řetízek, který udrží dveře jen pootevřené a některé věci tak můžete vyřídit bezpečněji!
  • Nepodléhejte lákavé vidině snadného zbohatnutí (např. výhry v loterii) a výhodných koupí – v naprosté většině jde o podvod!
  • Udržujte dobré vztahy se sousedy v domě – napište si jejich telefonní čísla, v případě potřeby bývá jejich pomoc nejrychlejší.

Zdroj: policie.cz