Prevence a pomoc seniorům.

596 111 252

Projekt realizovaný Sdružením obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s.

AUDI PŘES INTERNET

Ke kupci nedorazilo.

Policisté obvodního oddělení v Dobrušce šetří další případ podvodu.
Muž z Dobrušska reagoval koncem srpna na inzerát internetových stránek, specializujících se na prodej aut, v němž majitel z ciziny nabízel ke koupi osobní auto zn. Audi TT RS za necelých 24.000 euro. Po komunikaci s prodejcem zaslal oznamovatel polovinu prodejní ceny na požadovaný bankovní účet prodávajícího. O několik dní později ale po výzvě přepravní společnosti zaplatil zbývající polovinu na účet požadovaný touto firmou pod záminkou zdárného uskutečnění převozu zakoupeného auta ze zahraničí do Čech. Po obou provedených platbách přestal být prodejce audi i zástupce přepravní společnosti kontaktní. Poškozenému muži tak vznikla škoda přesahující 600.000 korun.

Zářijový případ má obdobný scénář jako další, které kriminalisté na Rychnovsku již zadokumentovali.
PŘÍPADY NA RYCHNOVSKU
Podvodné jednání prodávajících je obdobné, poměrně časté, na internetu probíhající už několik let a v rámci celé Policie ČR evidované ve stovkách případů. Podvodníci nabízejí k prodeji nejrůznější věci. V posledních měsících jsme na našem územním odboru zadokumentovali několik případů. Kromě prodeje motorových vozidel (viz případy níže) na českých nebo německých inzertních portálech, a to vždy pod smyšlenou legendou, se jedná i prodej elektrokola zn. Specialized turbo Levo za 100.000 korun z USA nebo nákup bagru zn. Volvo za 1 210.000 korun z Irska. Oba dopravní prostředky po provedené platbě na bankovní účet majitelům nedorazily.
MODUS OPERANDI
Na internetu pachatelé vždy vystupují anonymně, používají anonymizační služby ke skrytí přístupového bodu IP adres. K přesvědčení o věrohodnosti obchodu zneužívají naskenované, popřípadě ofocené osobní doklady cizích osob, jež před transakcí ochotně poskytnou kupujícímu. Fotografie nabízených věcí podvodníci stahují nahodile z internetu. Identifikovat podvodníka podle uvedeného bankovního účtu, na který poškození převádějí požadované finanční částky, je rovněž neúčinné, protože tyto účty jsou založeny tzv. bílými koňmi (např. bezdomovci), kteří se s podvodníkem neznají a kteří mu za úplatu předají autentizační údaje k internetovému bankovnictví spolu s platební kartou. Podvodníci poté vyberou finanční hotovost v bankomatech po celé Evropě. Podvodníkům nahrává zejména časová prodleva při oznámení podvodu a rovněž při následné spolupráci s cizozemskými orgány. Pokus o zastavení platby z účtu poškozeného přichází také pozdě v okamžiku, kdy již je transakce provedena.
MOTOROVÁ VOZIDLA
Veterán zn. Jawa
Doposud neznámý pachatel vystupující zřejmě pod smyšleným jménem nabízel v dubnu minulého roku na nezjištěném německém inzertním serveru k prodeji motocykl zn. JAWA 500 OHC za 9.000,- euro. Na inzerát odepsal třiatřicetiletý mladík z Týnišťska, který také po uzavření kupní smlouvy přeposlal téměř celou částku na uvedený bankovní účet. Motocykl stejně jako více než 230.000 korun doposud neviděl.
Jak poškozený uvedl kriminalistům, pro motorku si chtěl dojet osobně, ale podvodný prodávající jej odradil různými vysvětleními. Až poté, co zboží nepřicházelo, začal kupující informace, které o prodávajícím měl, zadávat do vyhledavače. Tak zjistil, že s podvodným jednáním u uvedeného kontaktu se již setkalo víc lidí a celou věc oznámil na policii.
Škoda Octavia Combi
Fiktivní osoba na internetových stránkách nabízela prodej osobního auta zn. Škoda Octavia Combi za 4.500 euro a na její inzerát se ozval šestatřicetiletý muž. Po e-amilové komunikaci požadovanou částku převedl na bankovní účet ve Španělsku a od té doby je bez peněz i auta. Poškozený přišel o více než 117.000 korun.

PREVENCE
Nebezpečné on-line nakupování:
• Podezřele nízké ceny v porovnání s ostatními prodejci.
• Nestandardní požadavky jako platba předem.
• Podezřelý vzhled webových stránek.
• Podezřelé obchodní a reklamační podmínky daného obchodu.
• Krátce registrovaná doména.
• Neexistující sídlo firmy.
• Neuvedení telefonu a adresy sídla firmy.
• Vyhýbavé odpovědi prodávajícího k osobní schůzce.
• Pouhá emailová komunikace a nemožnost se s prodávajícím spojit telefonicky.
• Možnost případného osobního kontaktu s prodejcem zvyšuje důvěryhodnost.
• Dobré recenze na srovnávacích portálech, pokud je těchto doporučení málo, je lepší se obchodu vyhnout.
Policie proto doporučuje dbát opatrnosti a dodržovat zásady bezpečného obchodování.

Zdroj: policie.cz