Prevence a pomoc seniorům

596 111 252

Na Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. se obrátila seniorka, budeme jí říkat paní Hana. Paní Hana po smrti manžela zůstala sama, a tak hledala pro sebe nové možnosti uplatnění a také nějaký ten přivýdělek k malému důchodu. Jelikož se řadí k těm aktivním seniorům, kteří nechtějí zůstat za mladší generací pozadu, seznamuje se intenzivně s internetem a s možnostmi, které toto médium přináší. Jednoho dne se rozhodla projít si inzerci na internetu a zareagovala na jednu z nepřeberných nabídek práce z domova.

Vše se na první pohled jevilo jako velice lukrativní nabídka. Firma nabízela jednoduché, nenáročné práce administrativního charakteru – konkrétně kompletaci, balení a adresování reklamních prospektů. Vše potřebné k výkonu činnosti měla firma zaslat až domů. Inzerát sliboval měsíční výdělek po zapracování až 18 tisíc korun, možnost pracovat v rozsahu a v čase v jakém si pracovník sám určí, ale co je hlavní z pohodlí vlastního domova. Na budoucí spolupracovníky firma naopak nekladla žádné požadavky, co se týče výkonu časových možností, vzdělání či praxe, zkrátka ideální práce právě pro seniory či maminky na mateřské dovolené.

Paní Hana po chvilce váhání vyplnila krátký odpovědní formulář a čekala na reakci společnosti. Ta přišla záhy. Paní Hana byla vyzvána, aby na účet společnosti zaslala tzv. „návratnou“ zálohu ve výši 900,- Kč a netrpělivě očekávala zásilku, která měla obsahovat všechny potřebné podklady k zahájení činnosti (návod, smlouvu a reklamní materiály).

Záhy obdržela první zásilku, která k jejímu překvapení neobsahovala pracovní smlouvu, ale smlouvu o zprostředkování a podrobný návod na to, jak dále inzerovat stejnou nabídku, na kterou se sama nachytala.  Za každého, kdo by se na její inzerát reagoval stejně jako ona, tedy zasláním „návratné zálohy, měla podle smlouvy dostat slíbenou provizi.

Paní Hana, která se sama snažila vždy jednat poctivě, se cítila podvedená. Pokusila se odstoupit od smlouvy. Firma však zaplacené finanční prostředky odmítla vrátit.

SOS MaS, z. s. varuje všechny spoluobčany před podobnými praktikami. Paní Hana není zdaleka jedinou poškozenou. Neutěšená finanční situace, zdravotní handicap neumožňující docházet či dojíždět do zaměstnání, potřeba sladění práce a péče o rodinu, nebo zkrátka jen potřeba být užitečný, přiměje ročně mnoho lidí k reakci na podobnou nabídku. Abyste při hledání práce z domova nenaletěli, zde je několik užitečných rad.

 

Jak poznat pochybný inzerát?

  • Slibuje inzerát nereálné finanční ohodnocení získané s minimálním úsilím?
  • Neobsahuje téměř žádné požadavky na Vás jako na pracovníka?
  • Je vyžadována vstupní investice ze strany budoucího pracovníka?
  • Není zcela jasné, jakou činnost máte vykonávat (nabídka obsahuje pouze obecné formulace nebo formulace typu montáž výrobků, kompletace prospektů, reklamních materiálů apod.)
  • Z textu inzerátu/nabídky nelze zjistit, kdo vlastně práci nabízí.

 

 

Odpověděli jste si alespoň na jednu otázku ano, pak buďte obezřetní:

  • Vždy pozorně čtěte obchodní podmínky společnosti, pokud jsou k dispozici. Pokud něčemu nerozumíte, neváhejte a poraďte se s odborníkem. Zpravidla zjistíte, že se nejedná o nabídku pracovního poměru, nebo o práci na základě dohody o provedení práce, či o pracovní činnosti, jak jste se domnívali.
  • Často se jedná o smlouvu, v rámci níž si pouze nakupujete „know how“, informace, zkrátka návod, jak byste si mohli vydělat někde jinde. Pozor většinou jsou Vám zaslány zcela bezcenné informace

V našem případě se firma snaží navodit dojem, že se jednalo o nabídku spolupráce, která byla určena osobám samostatně výdělečně činným. Je pak na zvážení příslušných dozorových orgánů, zda formulace obchodních podmínek je pro průměrného spotřebitele natolik jasná a srozumitelná, že to z jejich znění pochopí. V opačném případě by se podle našeho názoru mohlo jednat o nekalou obchodní praktiku ve smyslu Zákona o ochraně spotřebitele. Pokud dozorový orgán zjistí, že paní Hana jednala v postavení spotřebitele, má pak právo od smlouvy uzavřené na dálku v zákonných lhůtách odstoupit. Lhůta v případě chybějícího poučení o právu na odstoupení, činí rok a 14 dnů.

Nechcete-li místo slibovaného výdělku o své peníze přijít, nikdy nepřistupujte na podmínku zaslání vlastních peněžních prostředků dopředu, ať už jsou odůvodněna jakýmkoliv způsobem, např. vstupní poplatek, návratná záloha apod.! Žádný seriózní zaměstnavatel na Vás takový požadavek nikdy nevznese.

Kontakt:

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.

Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280

ostrava@sos-msk.cz

Marcela Reichelová, předsedkyně,                                                               ,
reichelova@sos-msk.cz, tel. 602 722 584

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s. je nezávislý, neziskový spolekí, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého, Ústeckého a Jihočeského kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.

 

Sídlo :

Střelniční 8, 702 00 OSTRAVA

Tel./fax : 596 111 252, 606 832 280

E-mail: ostrava@sos-msk.cz


Poradní dny :

Ostrava : Po: 13 – 17 hodin, Út: 14 – 17 hodin, Čt: 9 – 12 hodin, tel. 596 111 252

Bohumín : Út: 9 – 12 hodin, Čt: 14 – 17 hodin, tel. 605 801 362

Český Těšín : St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 558 712 695, 723 692 166

Frenštát p.R. : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 556 833 270
Bruntál : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel.
554 706 276, 723 692 166

Nový Jičín : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 556 768 309

Opava : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 553 756 601

Frýdek–Místek : St: 12 – 16 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 723 692 166

Olomouc: Pá: 12 – 16 hodin – každý  první pátek v měsíci, tel. 773 901 773

Hranice: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 581 828 560-1

Přerov : St: 13 – 17 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 773 901 773

Jeseník: St: 13.00 – 17.00 – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 772 623 536

Kroměříž: St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 573 321 307, 773 901 773

Otrokovice: St: 13 – 17 hodin –po předcházející tel. dohodě, tel. 773 901 773

Uherské Hradiště: St.13.00 – 17.00 hodin každou třetí středu v měsíci, tel.572 525 655,773 901 773

Valašské Meziříčí: St: 13 – 17 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 571 674 516
Křtiny: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 516 439 080

Pardubice: Čt.: 13 – 17 hodin – každý třetí čtvrtek v měsíci, tel.723 692 166, 466 335 630

Choceň: St: 12. – 16 hodin, – každou první středu v měsíci, tel. 606 382 280

Liberec: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel.607 921 290

Děčín: Út: 13.00 – 17.00 hodin – každé čtvrté úterý v měsíci, tel. 607 922 405, 773 772 683

České Budějovice: Čt: 13.00 – 16.00 hodin každý čtvrtek v měsíci, tel. 607 920 869, 386 360 262

Praha:  po předcházející telefonické objednávce, tel. 606 382 280

 

E-mail pro spotřebitelské dotazy poradna@sos-msk.cz

 

Redakce SOS MaS,z.s.