SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ MORAVY A SLEZSKA, z.s. RADÍ – JAK NA ZMRZLINU
Tisková zpráva ze dne 30.6.2021
Kopečkovou, točenou nebo koupenou z obchodu ve vaničce? Jakou máte nejraději? Ano, je tady řeč o milované zmrzlině. Chuťově lahodné a kvalitní mohou být všechny. Jak ale dobře vybírat a na co si dát pozor, abychom si skutečně pochutnali?
K létu zmrzlina neodmyslitelně patří a s tím jak odkládáme oblečení, přichází myšlenky na toto oblíbené studené osvěžení. Pojďme se podívat, jak najít mezi ledovými pochoutkami ty opravdu kvalitní.
Kopečková nebo točená zmrzlina
Nejvíce se zmrzlina prodává v létě, kdy jsou nejvhodnější podmínky pro množení nežádoucích mikroorganismů, navíc se nebalená zmrzlina často prodává přímo na ulici, jedná se proto o potravinu mikrobiologicky rizikovou. Všímejte si, zda prodejce zmrzlin dodržuje hygienické předpisy, které se týkají prodeje zmrzliny: zmrzlinové kornouty musejí být uložené v zásobnících, při manipulaci s nimi musí obsluha používat podávací náčiní a kleště na zmrzlinu musejí být umývány pitnou vodou.
K výrobě zmrzliny lze používat pouze suroviny, které vyhovují požadavkům stanoveným předpisem pro potraviny – Zákonem č. 110/1997 Sb. a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů. Na obalu zmrzlinové směsi vyrobené pro potřebu provozovny musí být uveden název výrobku, datum a přesný čas výroby. Je-li zmrzlinová směs rozvážena, musí být na obalu výrobku uvedena obchodní firma nebo název výrobce vč. sídla či místa podnikání; název výrobku, údaj o jeho množství, datum výroby, datum spotřeby a údaj o skladovací teplotě.
Balená zmrzlina, mražené krémy
Chcete-li si pochutnat, nenechejte se ošálit líbivými obrázky a především čtěte pozorně etikety. U balené zmrzliny se z nich dozvíme vše potřebné. Na obalu totiž musí být uveden přesný popis a složení produktu.
V zákoně najdeme popis co je mražený krém, jaké je složení, podmínky skladování a uvádění do oběhu. Kromě obecných požadavků na označování musí být na obale uvedeno, že jde o mražený krém (zmrzlinu) a musí být specifikována skupina např. smetanový, mléčný, s rostlinným tukem, vodový, ovocný, sorbet. Dále musí být uvedena podskupina podle použité ochucující složky např.: vanilkový, jahodový, malinový, meruňkový, citrónový, pomerančový, oříškový, pistáciový, čokoládový, karamelový, kávový, kakaový. Podíl jednotlivých složek a požadavky na jakost jsou uvedeny v zákoně.
Mražený krém má na obalu také uvedeno „může obsahovat stopové množství jiných suchých skořápkových plodů a arašídů“. Arašídy jsou významný alergen a nevědomé požití alergikem může způsobit závažné zdravotní komplikace.
Rady pro nákup:
- pečlivě zkontrolujte datum minimální trvanlivosti
- zkontrolujte teplotu v chladicím boxu (na mrazicím boxu by měl být teploměr)
- důkladně si prohlédněte obal, zda není poškozený
- nikdy nekupujte rozteklé, polámané nebo jinak zdeformované výrobky
- vyhněte se také produktům, které jsou pokryty ledem nebo velkými ledovými krystaly
- nikdy znovu nezmrazujte jednou rozmrazené výrobky
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého, Ústeckého kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.
Sídlo :
Přemyslovců 50, 709 00 OSTRAVA
Tel./fax : 596 111 252, 606 832 280
E-mail: ostrava@sos-msk.cz
Poradní dny :
Ostrava: tel. Po: 11 – 16 hodin, út: 11 – 16 hodin, čt: 9 – 12 hodin, tel. 596111252, 606 382 280
Bohumín: Každý Čt: 13 – 16 hodin, tel. 723 692 166
Český Těšín: St: 11 – 15 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 602722584
Frenštát p. R.: St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 607398511
Bruntál: St: 11.30 – 15.30 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 605 801 362
Nový Jičín: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 607398511
Opava: St: 11 – 15 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 602722584
Frýdek–Místek: St: 11 – 15 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 723692166
Olomouc: Pá: 8.30 – 11.30 hodin – každý první a třetí pátek v měsíci, tel. 605801362
Hranice: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 607398511
Zábřeh: Čt: 12.30 – 15.30 hodin – každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 602722584
Přerov: Út: 12 – 16 hodin – každé 2. a 4. úterý v měsíci a 2. a 4. pátek 9.00-12.00 hodin (po předchozím tel. objednání tel. 723692166)
Kroměříž: St: 11 – 15 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 602722584
Uherské Hradiště: St.11 – 15 hodin každou třetí středu v měsíci, tel. 602722584
Rožnov p.R.: Čt.12 – 16 hodin, každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 607398511
Valašské Meziříčí: Po: 12.–16 hodin – každé první pondělí v měsíci, tel. 607398511
Pardubice: Čt.: 12 – 16 hodin – každý třetí čtvrtek v měsíci, tel. 608722582
Choceň: St: 12. – 16 hodin, – každou první středu v měsíci, tel. 606382280
Brno: Po: 10 – 14 hodin – každé první a třetí pondělí v měsíci, tel. 606382280, 606130894
Břeclav: Čt: 10 – 14.30 hodin – každý první čtvrtek v měsíci, tel. 606382280
Liberec: St: 12 – 16 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel.607922405
Děčín: Út: 12 – 16 hodin – každé čtvrté úterý v měsíci, tel. 607922405, 773772683
Praha: konzultace po předcházející telefonické objednávce, tel. 606 382 280
Zdroj: redakce SOS MaS, z.s.