Prevence a pomoc seniorům

596 111 252

SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ MORAVY A SLEZSKA, z. s. NABÍDKA ÚVĚRŮV PŘEDVÁNOČNÍM ČASE                   

Tisková zpráva ze dne 15.12. 2016

V tomto předvánočním čase zaznamenáváme mnohonásobný nárůst nabídky spotřebitelských úvěrů v různých podobách – v televizní reklamě, na internetu, prostřednictvím telefonátů či zasláním sms.

Vánoční svátky jsou totiž téměř za dveřmi a v mnohých rodinách začíná  převládat nervozita, jelikož jim nevycházejí peníze. Rodiče nechtějí  zklamat děti tím, že by pod stromečkem nenašly dárky, které si přejí, a tak v mnoha případech takovéto nabídce podlehnou. Často aniž by objektivně zvážili veškeré následky, které takováto smlouva pro ně a jejich rodinný rozpočet do budoucna bude znamenat.

Inzeráty a nabídky, kterými se to teď před Vánoci jen hemží, se spotřebitelům snaží namluvit, že půjčit si na Vánoce je vlastně snadným řešením všech problémů a někdy se dokonce snaží vyvolat dojem, že spotřebitel s úvěrem vlastně ušetří či dokonce něco vydělá. Alespoň to tak prezentují inzeráty, které se na nás valí z televize, rádia, novin i internetu. Vše vypadá na první pohled tak bezproblémově a lidé snadno podléhají vidině bezstarostných Vánoc. Pak ovšem přichází leden a kruté vystřízlivění. Právě neschopnost dostát svým finančním závazkům je největším rizikem každé půjčky.

SOS MaS,z.s. rozhodně nedoporučuje řešit peníze na Vánoce či zimní dovolenou půjčkou, a to ani „malou“. Často totiž zaplatíte kromě úroků, i nemalé poplatky za vyřízení půjčky či sjednání smlouvy, za její správu…Určitě tady neplatí, že malá půjčka rovná se snadné splacení. V případě, že se Vám splácet nepodaří, můžete většinou očekávat citelné sankce. Sdružení obrany spotřebitelů, Moravy a Slezska, z. s. proto vítá zpřísnění podmínek pro poskytování úvěrů spotřebitelům, které přinesl nový Zákon o spotřebitelském úvěru účinný od 1. 12. 2016. Do hledáčku dozorového orgánu, kterým bude napříště u všech typů spotřebitelských úvěrů (bankovních i nebankovních) Česká národní banka, se totiž dostanou i tyto mikro půjčky, tj. půjčky do 5000,- Kč. Zároveň došlo ke stanovení horních hranic sankcí.

Nová právní úprava by měla také více chránit spotřebitele před neuváženým půjčováním. Věřitelé by před samotným uzavřením smlouvy měli ve vlastním zájmu pečlivěji než dosud zkoumat úvěruschopnost žadatele o úvěr, tj. posoudit schopnost spotřebitele plnit závazky ze smlouvy o úvěru.

Dosud platilo, že v případě, že si věřitel dlužníka dostatečně neprověřil a půjčil osobě, která na splácení neměla, tak se úvěrová smlouva zrušila, klient sice neplatil žádné sankce, zároveň ale musel celý dluh najednou splatit. Podle nových pravidel už ale bude moci vypůjčenou částku (bez úroků a sankcí) splácet postupně, podle svých možností. Tato úprava se pravděpodobně projeví mj. tak, že řada žadatelů o úvěr bude se svou žádostí neúspěšná.

Pokud spotřebiteli nechce půjčit seriózní úvěrová společnost či banka, měl by to pro něj být jasný signál k tomu, že další zadlužování by pro něj mohlo mít neblahé důsledky. Spotřebitele v takovém případě SOS MaS,z.s. varuje před tím, aby za účelem získání půjčky za každou cenu poskytovali věřitelům nepravdivé informace o svých příjmech či výdajích. Je potřeba si uvědomit, že uvede-li nepravdivé nebo hrubě zkreslené údaje, případně důležité informace zamlčí, dopouští se podle trestního zákoníku úvěrového podvodu.

Při půjčování peněz je potřeba vždy dodržovat pár základních pravidel. Nepůjčovat si zbytečně, pečlivě si vybírat, kterou úvěrovou společnost či banku oslovím, vždy uvádět pravdivé informace, číst smluvní dokumenty a nepodepisovat nic, co jsme si nepřečetli nebo čemu nerozumíme.

SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ MORAVY A SLEZSKA, Z. S. PŘEJE VŠEM SPOTŘEBITELŮM KLIDNÝ A SPOKOJENÝ VÁNOČNÍ ČAS !!!

Kontakt:

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz

Marcela Reichelová, předsedkyně
reichelova@sos-msk.cz, tel. 602 722 584

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého, Ústeckého a Jihočeského kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.

Sídlo :

Střelniční 8, 702 00 OSTRAVA
Tel./fax : 596 111 252, 606 832 280
E-mail: ostrava@sos-msk.cz

Poradní dny :

Ostrava : Po: 13 – 17 hodin, Út: 14 – 17 hodin, Čt: 9 – 12 hodin, tel. 596 111 252
Bohumín : Čt: 14 – 16 hodin, každý druhý a čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 605 801 362, 723 692 166
Český Těšín : St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 558 712 695, 723 692 166
Frenštát p.R. : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 556 833 270
Bruntál : St: 11.30 – 15.30 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel.554 706 276, 723 692 166
Nový Jičín : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 556 768 309
Opava : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 553 756 601
Frýdek–Místek : St: 12 – 16 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 723 692 166
Olomouc: Pá: 12 – 16 hodin – každý první pátek v měsíci, tel. 773 901 773
Hranice: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 581 828 560-1
Přerov : St: 13 – 17 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 773 901 773
Jeseník: St: 13 – 17 – každý druhý čtvrtek v měsíci, tel. 772 623 536
Kroměříž: St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 573 321 307, 773 901 773
Otrokovice: St: 13 – 17 hodin –po předcházející tel. dohodě, tel. 773 901 773
Uherské Hradiště: St.13 – 17 hodin každou třetí středu v měsíci, tel.572 525 655,773 901 773
Rožnov p.R.: Čt.12 – 16 hodin, každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 571 661 111, 773 901 773
Valašské Meziříčí: Po: 13.–17 hodin – každé první pondělí v měsíci, tel.571 674 516
Křtiny: St: 16 – 18 hodin – první a třetí pátek v měsíci, tel. 516 439 080
Pardubice: Čt.: 13 – 17 hodin – každý třetí čtvrtek v měsíci, tel.723 692 166, 466 335 630
Choceň: St: 12. – 16 hodin, – každou první středu v měsíci, tel. 606 382 280
Liberec: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel.607 921 290
Děčín: Út: 13 – 17 hodin – každé čtvrté úterý v měsíci, tel. 607 922 405, 773 772 683
České Budějovice: Čt: 13 – 16 hodin každý čtvrtek v měsíci, tel. 607 920 869, 386 360 262
Praha: po předcházející telefonické objednávce, tel. 606 382 280

 E-mail pro spotřebitelské dotazy poradna@sos-msk.cz

logo_small