Prevence a pomoc seniorům

596 111 252

Tisková zpráva ze dne 3.2.2015

Od roku 2011, kdy se každoroční kontrola spalinové cesty stala povinnou pro všechny majitele komína připojeného na funkční kotel nebo kamna, se setkáváme v poradnách SOS MaS, z. s. s dotazy ohledně výběru kominíka. Spotřebitelé se na nás obracejí zejména ve chvíli, kdy je navštíví neznámý kominík bez objednávky, případně ve chvíli, kdy obdrží do schránky letáček s nabídkou těchto služeb.

Lidé mají obavy, aby nenarazili na falešného kominíka. Jejich obavy jsou v mnohém oprávněné. Napříč republikou byl totiž v posledních letech zaznamenán nárůst případů falešných kominíků či kominíků provádějících revize bez oprávnění. Pokud by si spotřebitel objednal službu u někoho, kdo k tomu nemá patřičné oprávnění, mohlo by to pro něj mít dalekosáhlé důsledky, např. ve zvýšeném riziku požáru a následných problémech při jednání s pojišťovnou, která doklad o provedené kontrole neuzná.

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s. doporučuje si kominíka vždy zkontrolovat, tedy minimálně ověřitsi jeho totožnost a živnostenské oprávnění (podle jména, dle OP a IČO si kominíka můžeme prověřit v živnostenském rejstříku nawww.rzp.cz).

Pokud potřebujeme revizi komínu, musíme být ještě mnohem opatrnější. K provádění revizí je totiž oprávněna pouze osoba s osvědčením revizního technika.

Přesto, že tato úprava platí už čtvrtým rokem, ne všichni spotřebitelé se orientují v tom, jaké jsou jejich povinnosti, čehož můžou falešní kominíci zneužít. Jaký je tedy rozdíl mezi revizí a kontrolou spalinové cesty?

Revize spalinových cest se provádí při stavbě komínu a následně pouze ve zvláštních případech, např. při změně druhu paliva připojeného spotřebiče paliv, před výměnou nebo novou instalací spotřebiče paliv, nebo při komínovém požáru…

Naproti tomu Kontrola spalinových cest je povinná jednou ročně a může ji provádět kominík s živnostenským listem v oboru Kominictví (nemusí to být tedy revizní technik!).

Čistění komína si můžeme udělat i sami, ovšem za předpokladu, že jsme k tomu dostatečně zruční a fyzicky zdatní, zkontroluje to po nás kominík při roční kontrole spalinových cest.

A jak se vyhnout případným problémům, když nás kominík, kterého neznáte, sám od sebe navštíví doma bez objednávky? Takového člověka bychom si do domu rozhodně pouštět neměli, doporučuje Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, a to zejména seniorům.

Kominíka si sami vyberte a sami si jej objednejte! Poptejte se u sousedů a přátel na jejich zkušenosti a nechejte si seriózního kominíka doporučit od nich.

Dobrého kominíka Vám doporučí také v některá z dobrovolných profesních organizací, které sdružují osoby věnující se tomuto starému řemeslu např. Společenstvo kominíků ČR, nebo Zemské společenství mistrů kominických. Kontakty naleznete na webových stránkách těchto organizací (www.zsmkcr.cz, www.skcr.cz). Jen předložení členské kartičky kominíkem nemusí být dostatečné, v minulosti totiž docházelo i k falšování těchto průkazů.

Doporučujeme se s kominíkem, kterého jste si zvolili, předem domluvit na tom, jaké služby si od něj objednáváte a na ceně, kterou za smluvené služby zaplatíte. Přesto, že není úplně vhodné se řídit pouze cenou služby (nejlevnější totiž zpravidla neznamená nejkvalitnější), je dobré vědět, že ceny jsou smluvní, tj. nejsou pevně stanoveny a mohou se u jednotlivých kominíků lišit a to velmi výrazně. Pozor! Velmi nízká cena může být jedním ze znaků, že není něco v pořádku.

Samozřejmě také služby kominíka je možné reklamovat, stejně jako jakoukoliv jinou službu, např. v případě, že zjistíte, že kamna po provedené službě netáhnou, jak by měly.

 

Kontakt:

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz


Marcela Reichelová, předsedkyně,                                                               ,
reichelova@sos-msk.cz, tel. 602 722 584

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s. je dobrovolnou, nezávislou, neziskovou a nepolitickou organizací sdružující členy na základě společného zájmu. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského a nově i Pardubického kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.


Sídlo :
 
Střelniční 8, 702 00 OSTRAVA
Tel./fax : 596 111 252
E-mail: ostrava@sos-msk.cz


Poradní dny : 


Ostrava : Po: 13 – 17 hodin, Út: 14 – 17 hodin, Čt: 9 – 12 hodin, tel. 596 111 252
Bohumín : Út: 9 – 12 hodin, Čt: 14 – 17 hodin, tel. 605 801 362
Český Těšín : St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 558 712 695, 723 692 166
Frenštát p.R. : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 556 833 270
Bruntál : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel.
554 706 276, 723 692 166
Nový Jičín : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 556 768 309
Opava : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíc, tel. 553 756 601
Frýdek–Místek : St: 12 – 16 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel.723 692 166
Olomouc: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 773 901 773
Přerov : St: 13 – 17 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 773 901 773
Kroměříž: St: 13 – 17 hodin – každou druhouí středu v měsíci, tel. 573 321 307, 773 901 773
Otrokovice: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 773 901 773
Valašské Meziříčí: St: 13 – 17 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 608 722 582
Křtiny: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 516 439 080
Choceň: St: 12.00 – 16.00 hodin – každou první středu v měsíci, tel.
 724 383 488
Praha: kdykoli, po předcházející telefonické objednávce, tel. 606 382 280

Logo_Small