Prevence a pomoc seniorům

596 111 252

SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ MORAVY A SLEZSKA: POVÁNOČNÍ VÝPRODEJE A KOUZLA SE SLEVAMI

Tisková zpráva ze dne 9.1.2015

Kouzlo Vánočních svátků je za námi, ale obchodníci ani po dvou týdnech se svými kouzly neustali. A jak zní kouzelná formule? Přece SLEVA! Prodávající vědí, že český spotřebitel je velmi citlivý na jakékoliv sdělení ohledně cen a často toho zneužívají.

Každý rád ušetří, na tom není vůbec nic špatného a všudypřítomně avizované slevy přece slibují až 70% úsporu. Proč toho tedy nevyužít? Podstatou slev v maloobchodě je důvěra lidí, že kupují produkt, který má vyšší hodnotu za nižší cenu. Lidé věří, že nákupem zboží ve slevě ušetří na nákup jiného zboží. Avšak je tomu opravdu tak? Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. upozorňuje spotřebitele, že je třeba aktuálně nabízené slevy brát hodně s rezervou. Někdy se slevy mohou dokonce stát nástrojem k oklamání zákazníka.

Příkladem je tzv. vábivá reklama, kdy obchodník prezentací zajímavé ceny vyvolává zájem spotřebitelů o svou nabídku, avšak v takové kvantitativní míře, že zdaleka není schopen pokrýt vyvolanou poptávku. Cílem není nic jiného, než nalákat do své prodejny mnoho potencionálních spotřebitelů, kteří poté, co je nabídka už vyprodaná, uspokojí své potřeby nákupem zboží a služeb za obvyklé ceny, když už vážili cestu do prodejny obchodníka. Vábivá reklama je považována za klamavou obchodní praktiku a je zakázaná.

Dalším z mnoha způsobů, jak může obchodník spotřebitele oklamat, jsou takzvané slevové koše. U takového místa, kde se soustředí zboží ve slevě je např. umístěna informace o slevě 50 % na každé zboží. Ve skutečnosti jsou ale na místě výrobky s různou i nižší slevou, zatímco slibovaná padesátiprocentní sleva platí jenom na část zboží.

Asi se vám už také stalo, že jste se v rámci „povánočních výprodejů“ vypravili do prodejny, která avizuje až 70% slevy na zboží a na místě jste zjistili, že místo skutečné 70% či 50% slevy, kterou jste očekávali, se v převážné většině jen navýšila původní cena zboží, a tudíž po slevě vyšla cena, která se nijak výrazně nelišila od ceny, která je běžně dostupná během roku?

Právníčka Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s. Mgr. Renata Horáková radí spotřebitelům, kteří chtějí na slevách opravdu ušetřit: „doporučujeme nepodlehnout marketingovým trikům prodejců, nejednat impulzivně a před nákupem zvláště dražšího zboží si srovnat více nabídek od různých prodejců. Prostě srovnávat, srovnávat a srovnávat! A pokud se rozhodnete ke koupi, měli byste být obezřetní i při placení. Nakupujícícm se v těchto dnech rozhodně vyplatí kontrolovat účtenky. Podle našich zkušeností, se ne každá avizovaná sleva totiž ve skutečnosti projeví i při platbě“.

Kontakt:

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz

Marcela Reichelová, předsedkyně,                                                               ,
reichelova@sos-msk.cz, tel. 602 722 584

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s. je dobrovolnou, nezávislou, neziskovou a nepolitickou organizací sdružující členy na základě společného zájmu. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského a nově i Pardubického kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.


Sídlo :
Střelniční 8, 702 00 OSTRAVA
Tel./fax : 596 111 252
E-mail: ostrava@sos-msk.cz


Poradní dny : 


Ostrava : Po: 13 – 17 hodin, Út: 14 – 17 hodin, Čt: 9 – 12 hodin, tel. 596 111 252
Bohumín : Út: 9 – 12 hodin, Čt: 14 – 17 hodin, tel. 605 801 362
Český Těšín : St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 558 712 695, 723 692 166
Frenštát p.R. : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 556 833 270
Bruntál : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel.
554 706 276, 723 692 166
Nový Jičín : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 556 768 309
Opava : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíc, tel. 553 756 601
Frýdek–Místek : St: 12 – 16 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel.723 692 166
Olomouc: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 773 901 773
Přerov : St: 13 – 17 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 773 901 773
Kroměříž: St: 13 – 17 hodin – každou druhouí středu v měsíci, tel. 573 321 307, 773 901 773
Otrokovice: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 773 901 773
Valašské Meziříčí: St: 13 – 17 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 608 722 582
Křtiny: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 516 439 080
Choceň: St: 12.00 – 16.00 hodin – každou první středu v měsíci, tel.
 724 383 488