Prevence a pomoc seniorům

596 111 252

PODVODNÍCI ZÍSKÁVAJÍ ÚDAJE OD OBČANŮ

Zejména při telefonních hovorech sdělují citlivá osobní data i údaje k provedení platebních transakcí. 

Policisté z oddělení hospodářské kriminality v Klatovech prověřují několik druhů podvodů, které poškození oznámili v uplynulých měsících. V uvedených případech policisté zahájili úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání přečinů neoprávněný přístup k počítačovému systému a nosiči informací a podvod.

1/  Poškozený muž z obce u Nýrska, v měsíci červenci loňského roku, zahlédl na komunikačním profilu reklamu s výhodnou nabídkou zbohatnutí. Po jejím zobrazení byl okamžitě telefonicky kontaktován neznámou ženou, která měla dotaz, zda si chce vydělat. Následně jej zavolal údajný makléř a provedli registraci, kdy poslal kopii svého občanského průkazu i platební karty. Prostřednictvím platební karty muž zaplatil registrační poplatek ve výši 300 euro. Muž měl denně příjem na svém účtu, kdy v měsíci srpnu investoval a zaslal neznámé firmě cca 7 tisíc korun. Makléř muže přesvědčoval o zvýšení investic a tento odeslal 19 000 euro, ale k vyplacení mělo dojít až za tři měsíce. Poškozený vyhledal negativní recenze na společnost a případ oznámil na policii.

Komunikace probíhala z několika telefonních čísel i prostřednictvím e-mailu.

2/ Počátkem měsíce října 2020 telefonoval neznámý muž na pevnou linku ženě, která bydlí na Kolinecku, kdy uvedl i její jméno a příjmení. Muž řekl, že na účtu peněžního ústavu byly zjištěny spamové odečty s tím, že do patnácti minut musí problém vyřešit nebo žena přijde o peníze. Poškozená neznámému muži sdělila přihlašovací údaje ke vstupu do elektronického bankovnictví i potvrzovací SMS kódy. V tomto případě byla komunikace přes jinou internetovou komunikační aplikaci. Dále muž vyžadoval uvést  dvě čísla i potvrzovací kód z debetní karty. Žena obdržela asi tři SMS zprávy z banky, které též přeposlala.

Poškozené bylo uvedené jednání podivné a telefonicky kontaktovala peněžní ústav, kde zjistili, že byly provedeny dvě transakce, konkrétně dvakrát po 20 000 Kč. Žena zablokovala účet, ale v ranních hodinách se pachatel pokusil o další platby, což se mu již nepovedlo.

3/ V polovině měsíce ledna letošního roku ráno telefonicky kontaktoval poškozenou ženu z Klatovska neznámý muž. Při hovoru ženě sdělil, že byl napaden její počítač a z účtu v peněžním ústavu došlo k neautorizovaným platbám. Tentýž den ženě telefonoval další muž z jiného mobilního čísla a požadoval zaslání kopie platební karty. Po zaslání údajů přes SMS žádal muž její datum narození a heslo k internetovému bankovnictví, což žena učinila. Následně byla z dalšího telefonátu požádána o sdělení informací a zjistila, že byl zřízen a změněn účet u poskytovatele telefonních služeb. Žena okamžitě případ řešila v bance i na policii.

Zdroj: policie.cz