Prevence a pomoc seniorům

596 111 252

 

PARDUBICE – Včera na svou dobrotu doplatila seniorka, která před domem potkala neznámého muže, jenž tvrdil, že na ni čeká. I když mu žena uvedla, že ho nezná, její přesvědčení jí rozmlouval a stále opakoval, že je Míša, že se znají a že nese sousedce zabíjačkovou polévku, jen potřebuje půjčit hrnec na přelití.

Přesto, že osmaosmdesátiletá žena stále opakovala, že ho skutečně nezná, neodbytný muž se k ní přidal a šel s ní do společných prostorů domu. Když se paní zouvala a otevřela dveře, podvodník a zloděj se neštítil ničeho. Vešel bez vyzvání do jejího bytu a ze „sektorky“ vzal obálku s našetřenými penězi na pohřeb. Dle okradené ženy to byl mžik, během kterého nestačila ani křičet o pomoc, nebo jakkoliv jinak reagovat. Když pachatel odešel, přesvědčila se, že peníze opravdu chybí a zavolala policii.

Jak se proti takovým podvodníkům ubránit?
Nikoho nepouštět do bytu, nechat zamčeno, a pokud je to jen trochu možné, neotevírat svou domácnost, dokud jsou nablízku. Není ostuda zazvonit i na sousedy a požádat je o pomoc. Legenda „zabíjačka“ je kriminalistům známá. V letošním roce jsme i v našem kraji už takové oznámení evidovali. To nešlo o polévku, ale vepřové maso, které na stole po okradení seniora dokonce zůstalo.

Jelikož prevence není nikdy dost, stojí za připomenutí i další „legendy“, které pachatelé při podvodu seniorů, ale i mladších lidí v minulosti často využili a stále jim takové příběhy i přes opakování v médiích vychází.

Na prvním místě je přeplatek za energie. Pachatel přijde s tím, že nese tisícikorunový přeplatek například za dodávku plynu, má ale pětitisícikorunovou bankovku a potřebuje 4.000 nazpět. V ten moment už jen sleduje oběť, do jaké zásuvky jde pro hotovost, poté si chvíli popovídá, požádá o sklenici vody a v nestřeženém okamžiku se do místa, v němž jsou úspory schované, podívá sám.

Další podobný a bohužel často užívaný podvod je pod záminkou předání vzkazu sousedovi. Jeden podvodník s obětí povídá, nebo čeká na sklenici vody, druhý mezitím prohledá jeho domácnost.

Velmi častá snaha okrást seniora je přes užití telefonního čísla. Podvodník zavolá na pevnou linku, kterou už využívají kromě firem převážně senioři, osloví osobu přijímací hovor: „ Ahoj babi!“, na což se babička zeptá: „To jsi ty Jiříku?“, odpověď je: „ Jo, to jsem já Jirka. Prosím tě já mám problém, nemůžu přijet, pošlu kamaráda, půjčíš mi prosím (např. na opravu auta)?“ Babička je přesvědčena, že mluvila s Jiříkem, čeká na vnukova „kamaráda“, předá mu, co vnuk chtěl a přitom netuší, že na druhé straně linky byl úplně cizí člověk, který se nepředstavil, a jméno vnuka mu vlastně sdělila ona.

Na co by někdy mohli doplatit nejen senioři, ale i mladší lidé, to je lživá situace, která začíná a končí asi takto:
Řidič vozidla se vytipovaného chodce na ulici zeptá, kde je nemocnice, místní obyvatel cestu vysvětluje, ale osádka vozidla ho požádá, zda by nejel s nimi a cestu jim s příslibem, že poté ho odveze domů, neukázal. Důvěřivý člověk snažící se nešťastným lidem pomoci nastoupí, mezi tím řidič předstírá hovor s lékařem, brečí, hladí růženec a obává se o život umírajícího příbuzného. Na operaci potřebují peníze, má jen cizí měnu a neví, kde v poledne rychle bankovky smění. Požádá o půjčku osobu, která jim popisuje cestu a jako zástavu slibuje kufr plný „dolarů“. Náhodný „cestující“ často dlouho odmítá, ale ze strany nešťastného řidiče (i cestujících) v autě obávajících se o život jejich „příbuzného“ je učiněn takový psychický nátlak, že nakonec svolí a např. 30.000 na údajnou operaci jim po výběru z bankomatu půjčí. Někoho pro takové peníze dokonce odvezou domů, kde hrozí, že nakonec může být odcizena daleko vyšší suma.

Dejte si i sami pozor a upozorněte na takové podvodníky své příbuzné. Každý, kdo byl takto okraden, si dříve myslel, že jemu se to nemůže stát. Jenže při nátlaku, nebo okamžité situaci, na kterou není připraven, i přes dokola omílanou prevenci někdo chybu udělá.

por. Bc. Eva Maturová
tisková mluvčí

Zdroj:www.policie.cz