Prevence a pomoc seniorům

596 111 252

JAK SE UBRÁNIT KYBERÚTOKŮM NA ÚČTY

Útoků na účty klientů bank přes internet neubývá, kyberlupiči jsou navíc stále více vynalézaví. Bankéři dlouhodobě varují hlavně před podvodnými e-maily a škodlivými viry, kterými se podvodníci snaží od lidí vylákat přístupová hesla, aby jim mohli vysát konta.

V některých případech se jim to skutečně podaří. Nejčastější příčinou jsou podle bankéřů nedostatečně silná hesla, nevědomé instalace podvodných aplikací a reakce na podvodné e-maily či telefonáty falešných bankéřů, kteří z klienta vylákají jeho přihlašovací údaje.

Banky se snaží atakům předcházet

Poslední vlnu útoků představuje tzv. vishing, tedy útoky v podobě telefonických volání podvodníků vydávajících se za pracovníky bank. „Útočníci volají klientům bank pod záminkou, že banka zjistila útok na jejich finanční prostředky, platební kartu s tím, že je nutné s jejich pomocí provést jejich okamžité zablokování,“ vysvětluje Petr Barák z České bankovní asociace.

Cílem je pochopitelně získání přístupových údajů do online bankovnictví. Podle Baráka se dá za poslední rok a začátek letošního roku mluvit již o stovkách takovýchto případů.

Banky proto zdůrazňují, že v rámci ověření či kontroly odchozích transakcí nikdy nevyžadují kompletní údaje z platební karty (celé číslo karty, CVC kód a datum expirace), přihlašovací údaje do internetového a mobilního bankovnictví a ani autorizační hesla či PIN.

K ochraně svých klientů však banky využívají i pokročilé způsoby prevence. Například skupina Moneta v boji proti hackerům sází i na evropskou zpravodajskou službu, která se specializuje na předcházení kybernetickým hrozbám. Funguje na principu tzv. cyber threat intelligence (CTI), jež shromažďuje informace o rizicích z tzv. dark webu a deep webu.

Za necelé tři měsíce, co Moneta službu využívá, bylo zabráněno možnému zneužití bezmála 350 údajů klientů. Z toho 124 případů se týkalo přihlášení do internetového bankovnictví a 223 se týkalo platebních karet.

Jaké zásady je nutné dodržovat
Pravidelně aktualizujte ochranné mechanismy svého počítače a mobilu.
Programy a aplikace instalujte pouze z důvěryhodných a ověřených zdrojů.
Přihlašovací a osobní údaje zadávejte jen na ověřených serverech, v důvěryhodném prostředí a nikomu je nesdělujte.
Pečlivě si chraňte svůj PIN kód.
Pravidelně si měňte svá hesla a vyhněte se užívání stejných hesel pro různé služby.
Neotvírejte e-maily a přílohy od neznámých a podezřelých odesílatelů.
Při telefonátech nikomu nesdělujte přístupová hesla, celé číslo vaší karty (banka může chtít v určitých případech pro ověření poslední čtyřčíslí) ani CVC kód.
Nakupujte pouze u prověřených a důvěryhodných online prodejců.
Věnujte dostatek pozornosti upozorněním vašeho počítače a na webu či v aplikaci banky.
Pokud si nejste jistí a máte podezření, že se děje něco špatného, vždy kontaktujte banku.

Spolupráce se specialisty na CTI umožňuje bance vyhledávat informace o platebních kartách a přihlašovacích údajích klientů, které byly odcizeny z jejich mobilních telefonů nebo počítačů napadených malwarem (programem, který po otevření nainstaluje do počítače vir) na základě stažení podvodné aplikace nebo je klient poskytl sám na falešné webové stránce, když z nepozornosti reagoval na phishing (podvodné e-maily, které obsahují proklik na falešné stránky, přes něž chtějí podvodníci od lidí získat přístupové údaje).

Tyto údaje pak Moneta preventivně blokuje ještě dříve, než dojde k jejich zneužití: okamžitě kontaktuje dotčené klienty a doporučí, jak mají postupovat. To většinou obnáší změnu hesel či reinstalaci zařízení.

Zdroj: novinky.cz